Τι κερδίζει(;) η Ήπειρος από τον Eastmed

ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΟΦΕΛΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ ΜΑΣ ΜΕΤΑ ΤΗΣ ΣΠΟΥΔΑΙΑ ΔΙΕΘΝΗΣ ΣΥΜΦΩΝΙΑ

agwgos-fysikou-aeriouΤι κερδίζει η Ήπειρος από τη συμφωνία για την κατασκευή του αγωγού East Med, για τον οποίο τόσος επικοινωνιακός ντόρος γίνεται τις τελευταίες ημέρες;

Μάλλον ελάχιστα, προς το παρόν τουλάχιστον και με τις δεδομένες συμφωνίες... Η καταγραφή μιας θέση με το όνομα «Φλωροβούνι» που διοικητικά ανήκει στο Δήμο Ηγουμενίτσας ή αλλιώς στη Δημοτική Ενότητα Πέρδικας, στο επίσημο έγγραφο το οποίο υπογράφηκε ανάμεσα στις τρεις χώρες – Ελλάδα, Κύπρος και Ισραήλ – είναι ίσως η μόνη συνεισφορά της περιοχής, πέρα βέβαια από τη διάθεση των εκτάσεων πάνω στις οποίες θα περάσει το χερσαίο κομμάτι του αγωγού φυσικού αερίου.

(Σύμφωνα με το αρχικό σχέδιο ο East Med είναι ένα αγωγός 1.900 χιλιομέτρων από τα οποία τα 1.300 χιλιόμετρα περίπου θα είναι βυθισμένα (σε ορισμένες περιπτώσεις σε ιδιαίτερα μεγάλα βάθη, με τις τεχνικές δυσκολίες που συνεπάγεται αυτό. Το κόστος του υπολογίζεται να φτάσει περί τα 7 δισ. δολ. περίπου και θα μπορεί να μεταφέρει περί 10 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου το χρόνο. Για να έχουμε μια τάξη μεγέθους αρκεί να πούμε πως ο Nord Stream 2 που θα λειτουργήσει σε λίγους μήνες, είναι μήκους 2.100 χλμ., θα μεταφέρει μέσω της Βαλτικής από τη Ρωσία στη Γερμανία περί τα 55 δισ. κυβικά μέτρα αέριο το χρόνο, θα στοιχίσει περί τα 9,5 δισ. δολ. Ο TAP τέλος, που περνά από τη βόρεια Ελλάδα και φτάνει διασχίζοντας την Αδριατική στην Ιταλία είναι περί τα 850 χλμ., θα κοστίσει περί το 1,5 δισ. δολάρια και θα μεταφέρει 10 δισ. κυβικά μέτρα τον χρόνο με τη δυνατότητα να φτάσει τα 20 δισ. κυβικά μέτρα – Πηγή capital.gr).

Οι εκτιμήσεις και το παρελθόν

To σημείο που επελέγη για να καταλήξει το χερσαίο κομμάτι του αγωγού πριν βυθιστεί στη θάλασσα για να περάσει απέναντι από την Αδριατική στην Ιταλία καθώς και ο τόπος που θα κατασκευαστεί το εργοστάσιο συμπίεσης, είναι σύμφωνα με το Δήμαρχο Ηγουμενίτσας Γιάννη Λώλο, τα ίδια που είχαν χωροθετηθεί για έναν άλλο αγωγό που σχεδιάστηκε στο παρελθόν αλλά που δεν προχώρησε ποτέ: τον ITGI (από τις αγγλικές λέξεις Interconnector Turkey–Greece–Italy).

Το ημερολόγιο έγραφε 2007 όταν στο Νομό Θεσπρωτίας ξεσηκώνονταν το σύμπαν, λόγω του κακού σχεδιασμού της τότε ΔΕΠΑ να περάσει τον αγωγό φυσικού αερίου από την «καρδιά» της τουριστικής περιοχής της Πέρδικας. Οι αντιδράσεις που ηγέρθησαν ήταν έντονες, έγιναν πολλές κινητοποιήσεις των κατοίκων της περιοχής και συγκρούσεις, ωστόσο το έργο δεν προχώρησε: όχι προφανώς λόγω των αντιδράσεων των Θεσπρωτών αλλά γιατί τα διεθνή συμφέροντα που σχεδιάζουν τους αγωγούς, δεν προτίμησαν τη συγκεκριμένη διέλευση στο συγκεκριμένο χρονικό σημείο.

Για να είμαστε ακριβείς, οι θέσεις της τότε μελέτης της ΔΕΠΑ άλλαξαν πολλές φορές και η τελευταίες προτάσεις αφορούσαν το Φλωροβούνι που είναι στα όρια των Δήμων Πάργας και Ηγουμενίτσας. Το εργοστάσιο χωροθετείται στο εσωτερικό της παράλιας ζώνης και οι υποδομές δεν θίγουν την τουριστική ανάπτυξη της περιοχής και ως εκ τούτου, όπως εκτιμά ο χωρικός αντιπεριφερειάρχης Θεσπρωτίας Θωμάς Πιτούλης, δεν αναμένεται να υπάρξουν αντιδράσεις από την τοπική κοινωνία.

Δεν αναμένονται αντιδράσεις σύμφωνα με τον κ. Πιτούλη και για τον πρόσθετο λόγο ότι το έργο που προτείνεται σήμερα είναι ώριμο μελετητικά, διαθέτει μελέτες και γνωμοδοτήσεις και δε μιλάμε για σχεδιασμό επί θεωρητικής βάσης, όπως συνέβη πριν από μια δεκαετία και πλέον με τον αγωγό ITGI. Θεωρεί δηλαδή ο κ. Πιτούλης πως δεν έχει νόημα να αντιδράσουν οι κάτοικοι αν θεωρήσουν ότι θίγονται, γιατί το έργο αποτελεί εθνική επιλογή.

Το κομμάτι που απομένει, εφόσον το έργο ξεκινήσει – κι εδώ υπάρχει η βάσιμη επιφύλαξη λόγω του μεγάλου κόστους του, ότι δεν θα βρεθούν τα απαιτούμενα επενδυτικά κονδύλια – είναι οι απαλλοτριώσεις των ιδιωτικών περιουσιών. Σύμφωνα με το Δήμαρχο Ηγουμενίτσας, το τελευταίο διάστημα προχώρησε από ιδιωτικό μελετητικό γραφείο, η εξακρίβωση των ιδιοκτησιών που θα διασχίζει ο αγωγός και εφόσον όλα προχωρήσουν ομαλά, θα κληθούν κάποια στιγμή οι ιδιοκτήτες να περάσουν από το... ταμείο για να εισπράξουν τις αποζημιώσεις για την χρησιμοποίηση των εκτάσεών τους.

Τα οφέλη

Οφέλη από τη χρήση φυσικού αερίου για την περιοχή μας, δεν υπάρχουν παρά μόνο ίσως, στο μακρινό μέλλον, όπως λέει στους «ΝΑ» ο κ. Πιτούλης.

Δεν προβλέπεται παρά μόνο η transit διέλευση του αγωγού φυσικού αερίου από τη χώρα μας. Μελλοντικά, εφόσον ξεκινήσει να λειτουργεί, θα μπορούσε να διεκδικηθεί η παρακράτηση ποσότητας φυσικού αερίου που προορίζεται για την Κεντρική Ευρώπη. Αυτό βέβαια, προϋποθέτει και την κατασκευή του δικτύου προς δυνητικούς παρόχους στην Ήπειρο, ιδιωτικές επιχειρήσεις ή και νοικοκυριά.

texnikaiya.ru | grazil.ru | story4baby.ru | best-to-baby.ru | sfera4auto.ru