Thu09202018

Last update11:15:23 AM GMT

Font Size

Profile

Cpanel

Gradient: Βάζοντας Χρώμα στο Γκρίζο!

  • PDF

Οι εικαστικές τέχνες στον δημόσιο χώρο

Gradient 1Ένα καινούργιο και πρωτοποριακό εγχείρημα έλαβε χώρα στα Ιωάννινα βάζοντας χρώμα στο γκρίζο της πόλης αλλά και της ζωής μας. Το project "Gradient: From Gray to Color Scale" εξελίχθηκε από τις 3-11 Ιουλίου με ποικίλες εικαστικές παρεμβάσεις στο αστικό τοπίο αναζωογονώντας λερωμένους τοίχους, άδεια κτήρια, ρολά καταστημάτων και άψυχους δρόμους.

Έτσι μέσα από μια πανσπερμία τεχνών όπως τοιχογραφίες, street art, graffiti, installations και performances δόθηκε μια νέα διάσταση στην καθημερινότητά μας επιβεβαιώνοντας με τον πιο εμφατικό τρόπο πως οι εικαστικές τέχνες και οι δημιουργοί, όταν βγαίνουν στον δρόμο, μπορούν να χρωματίσουν -έστω και στιγμιαία- το γκρίζο της ψυχής και της ζωής μας. Συναντήσαμε στον δρόμο, φυσικά, τους διοργανωτές του project Κώστα Γκαραμέτση και Ειρήνη Παπανικολάου, οι οποίοι μας παρουσίασαν μια αγνώριστη πόλη-καμβά.

Πώς σας ήρθε η ιδέα για το project αυτό;

Ασχολούμαστε ήδη με το Φεστιβάλ Θεάτρου Δρόμου και με τον δημόσιο χώρο. Χρησιμοποιούσαμε τις παραστατικές τέχνες στον δημόσιο χώρο και θέλαμε να κάνουμε το ίδιο και με τις εικαστικές τέχνες. Αυτό ήταν το έναυσμα για να αρχίσουμε το εικαστικό project: "Gradient: From Gray to Color Scale". Όταν ξεκινήσαμε το Φεστιβάλ Θεάτρου Δρόμου, θέλαμε να εντάξουμε στο πρόγραμμα τις εικαστικές τέχνες αλλά ήταν πολύ δύσκολο να το στηρίξουμε όλο αυτό οικονομικά, να το αναπτύξουμε τόσο πολύ. Έτσι, υποβάλαμε την ιδέα μας για το εικαστικό project Gradient στον διαγωνισμό της Samsung "Launching People" στην κατηγορία "Τέχνες και Δημιουργικότητα". Η πρότασή μας αναδείχθηκε πρώτη ανάμεσα σε 70 συμμετοχές .

Θα μπορούσατε να παρουσιάσετε τους διοργανωτές του εγχειρήματος;

Οι διοργανωτές του project "Gradient: From Gray to Color Scale" είμαστε τρεις. Εκτός από εμάς τους δύο (Κώστας Γκαραμέτσης, Ειρήνη Παπανικολάου) είναι και ο Κώστας Χάιδος.

Πόσοι καλλιτέχνες συμμετέχουν στο project αυτό και ποιο είναι το προφίλ τους;

Οι καλλιτέχνες που συμμετέχουν φθάνουν περίπου τους σαράντα. Συμμετέχουν καλλιτέχνες από τα Γιάννενα, από την υπόλοιπη Ελλάδα αλλά και από το εξωτερικό.

Υπάρχει στις σκέψεις σας η προοπτική καθιέρωσης του project αυτού σε ετήσια βάση;

Η αλήθεια είναι ότι δεν μας έχει περάσει από το μυαλό, γιατί είναι ένα εγχείρημα που θα πρέπει να στηριχτεί οικονομικά από τους φορείς της πόλης. Είναι κάτι που χρειάζεται έναν μεγάλο προϋπολογισμό. Θα μπορούσε να γίνει ένα μικρότερης κλίμακας. Γενικά, αν είναι δύσκολο να βρούμε οικονομική υποστήριξη για ένα φεστιβάλ (Θέατρο Δρόμου), σκεφτείτε πόσο δύσκολο είναι να βρούμε για δύο. Κατά κύριο λόγο οι εκδηλώσεις μας χρηματοδοτούνται από το Πνευματικό Κέντρο. Από κει και πέρα υπάρχουν και οι χορηγίες από ιδιώτες αλλά καλύπτουν μικρότερες ανάγκες του project.

Ποιες είναι οι κυριότερες δυσκολίες που αντιμετωπίσατε στο στήσιμο αυτού του εγχειρήματος;

Εκτός από τη χρηματοδότηση άλλη δυσκολία είναι να το οργανώσεις όλο αυτό σωστά. Μιλάμε για πάρα πολλούς καλλιτέχνες που ασχολούνται με διαφορετικά αντικείμενα, άλλος κάνει graffiti, άλλος performance ενώ το project δεν γίνεται μόνο σε μια τοποθεσία. Θέλει πολύ τρέξιμο για να τους ικανοποιήσεις όλους. Εκτός από τους καλλιτέχνες είναι και το ζήτημα της γραφειοκρατίας και της συνεννόησης καθώς για να βάψουμε π.χ. 15 ρολά στην Ανεξαρτησίας θα πρέπει να μιλήσουμε με αντίστοιχο αριθμό ανθρώπων ενώ είχαν προηγηθεί και πολλές άλλες συζητήσεις.

Στις δράσεις σας εμπλέκετε διαφορετικές εκφάνσεις των εικαστικών τεχνών όπως τοιχογραφίες, street art, graffiti, installations, performances κ.λπ. Μορφές τέχνης που δημιουργούν κυρίως οι νέοι άνθρωποι. Πώς τις αντιμετωπίζει το νεανικό αλλά και το μεγαλύτερο σε ηλικία κοινό;

Γενικά οι νέοι χαίρονται πάρα πολύ. Είναι πάρα πολύ θετικοί για την υλοποίηση αυτού του project και την προώθηση των εικαστικών τεχνών. Τώρα για τους μεγαλύτερους είναι λίγο πιο δύσκολα τα πράγματα. Όταν προσπαθούσαμε να περιγράψουμε τι θέλουμε να κάνουμε, λέγαμε χαρακτηριστικά την έκφραση «μεγάλη ζωγραφιά» για να μπορούν να το αντιληφθούν καλύτερα. Αλλά οι περισσότεροι το είδαν πολύ θετικά. Για παράδειγμα, στο project που κάναμε με τα ρολά οι μαγαζάτορες στην Ανεξαρτησίας ξετρελάθηκαν, γιατί είχαν ήδη τα ρολά τους λερωμένα με διάφορα συνθήματα και χάρηκαν πάρα πολύ που θα τα ζωγραφίσουμε.

Ουσιαστικά, πρόκειται για μια δράση που γίνεται στην καρδιά της πόλης. Πώς σας αντιμετωπίζουν οι κάτοικοι; Καταλαβαίνουν αυτό που θέλετε να κάνετε;

Σίγουρα δεν καταλαβαίνουν όλοι αυτό που θέλουμε να κάνουμε και γι' αυτό ήταν και φορές που μας κλείσανε τις πόρτες. Για παράδειγμα, μιλήσαμε με άτομα κυρίως μεγάλης ηλικίας και μας έλεγαν ότι αυτά είναι πράγματα του σατανά, τι είναι αυτά που θέλετε να κάνετε, ακούσαμε και προσβολές. Δεν ήθελαν όλοι να συνεργαστούν, δεν το καταλάβαιναν όλοι. Πολλές φορές, όταν τους λέμε για graffiti, νομίζουν ότι οι δημιουργοί θα γράψουν «Πας Γιάννενα» και ότι θα πάνε να λερώσουν. Δεν καταλαβαίνουν ότι πρόκειται για τέχνη και ότι οι καλλιτέχνες που έχουν έρθει στα Γιάννενα είναι όλοι της Σχολής Καλών Τεχνών, γνωρίζουν από σχέδιο κ.λπ. Δεν μπορούν να κατανοήσουν εύκολα ποιοι ασχολούνται με όλα αυτά.

Σκοπός της Multi art projects είναι η επανοικειοποίηση του δημόσιου χώρου και η αξιοποίηση των άδειων κτηρίων της πόλης. Συμμερίζονται τον στόχο αυτό οι φορείς της πόλης; Πόσο έτοιμοι είναι;

Γενικά, χαίρομαι πάρα πολύ με τη συνεργασία μας και με το Πνευματικό Κέντρο και με τον κύριο Γκόλα. Είναι πάρα πολλοί ανοιχτοί σε ιδέες και μας υποστηρίζουν. Δεν χτίζουν τοίχους, ανοίγεις την πόρτα τους και μπαίνεις.

Προσπαθείτε να παρουσιάσετε μια δημιουργική αλληλεπίδραση ανάμεσα στις τέχνες, τα κτήρια, το αστικό περιβάλλον και την κοινωνία. Ποιες είναι οι ιδιομορφίες που διαθέτει η πόλη των Ιωαννίνων ως αστικό και φυσικό τοπίο, ως δημόσιος χώρος;

Η πόλη ενδείκνυται για τέτοιου είδους δράσεις και γεωγραφικά και ιστορικά. Μετά το πέρας αυτού του project θα μείνουν δύο πολύ μεγάλες τοιχογραφίες στα Γιάννενα και κάποιες μικρότερες, το οποίο σίγουρα για την πόλη αποτελεί μια υπεραξία.

Ποια ήταν τα κριτήρια για τις επιλογές των χώρων;

Ανάλογα με τις δράσεις. Για τα μαγαζιά μας άρεσε πάρα πολύ η ιδέα της παλιάς αγοράς. Είναι πολύ γραφική περιοχή. Προσπαθήσαμε όσο ήταν εφικτό να δημιουργείται μια διαδρομή να είναι κοντά το ένα project στο άλλο, ώστε να μπορεί να ακολουθήσει τη διαδρομή αυτή και ο κόσμος. Για τα graffiti πρέπει να έχει μια προοπτική ο τοίχος, να μπορεί να μπει η σκαλωσιά κ.ά. Είναι άλλα τα κριτήρια που λαμβάνουμε υπόψη. Πολλά τα βλέπουμε και εμείς τώρα στην πράξη.

Φιλοδοξείτε να βάλετε χρώμα στο γκρίζο μιας πόλης αλλά και της ζωής μας. Ποια είναι η μέχρι τώρα η ανταπόκριση του κοινού που σας βλέπει στον δρόμο;

Μέχρι τώρα η ανταπόκριση που έχουμε πάρει από τον κόσμο είναι πολλή θετική, δεχόμαστε συγχαρητήρια και αυτό σίγουρα μας δίνει δύναμη και τροφή για να συνεχίσουμε.

Μπορεί η πόλη των Ιωαννίνων να αποτελέσει έναν μόνιμο καμβά για τέτοιες δράσεις με δεδομένο ότι θα μπορούσε να κυριαρχεί μια διαρκής χρωματική αντίθεση καθώς μιλάμε για μια γκρίζα πόλη λόγω καιρικών συνθηκών ενώ υπάρχουν και πολλά εγκαταλελειμμένα κτήρια;

Ίσως από ένα σημείο και μετά να δημιουργηθεί μια υπερπληθώρα πληροφορίας. Δεν μπορούν, φυσικά, να βάφονται όλα. Σίγουρα, όμως, θα θέλαμε να είναι ο κόσμος λίγο πιο ανοιχτός στη διαφορετικότητα. Κλείσανε πολλές πόρτες και είναι κρίμα να γίνεται αυτό σε πρωτοποριακές ιδέες.

Υπάρχει συνεργασία με το Πανεπιστήμιο της πόλης με δεδομένο ότι διαθέτει τμήμα Πλαστικών Τεχνών και Επιστημών της Τέχνης;

Η αλήθεια είναι ότι και εμείς δράσαμε λίγο καθυστερημένα με το Πανεπιστήμιο, ώστε να υπάρξει μια πιο συλλογική συμμετοχή του τμήματος. Αλλά μέσα στο πρόγραμμα του project υπάρχουν παιδιά του τμήματος που προβάλλουν το έργο τους. Σίγουρα θα μπορούσαμε να είχαμε δράσει και λίγο νωρίτερα για να υπάρχει μια μεγαλύτερη εκπροσώπηση στο πρόγραμμα. Αλλά το project πάντα ήταν ανοιχτό και ο κάθε φοιτητής μπορούσε να στείλει το έργο του. Προσπαθούμε να προωθήσουμε και νέους καλλιτέχνες που βγαίνουν από τη σχολή αυτή αλλά και από άλλες αντίστοιχες.

Ποια είναι η κατάσταση που βιώνουν οι καλλιτέχνες αυτών των μορφών τέχνης στην πόλη των Ιωαννίνων; Τι χρειάζονται για να βάλουν ακόμα περισσότερο χρώμα στη δημιουργικότητά τους;

Θα πρέπει να τους δίνεται η ευκαιρία να συμμετέχουν σε φεστιβάλ ή projects για να παρουσιάζουν τη δουλειά τους, να δημιουργούν, να πάρουν ιδέες και καινούργια ερεθίσματα, να ζυμωθούν με άλλους καλλιτέχνες, να νοιώσουν ότι κάτι κινείται. Τα τελευταία χρόνια έχουν ξεκινήσει κάποιες προσπάθειες: Φωτομετρία, Φεστιβάλ Θεάτρου Δρόμου, ξεκίνησε το Soundtrope φέτος, το Ioannina Rock City. Σχετικά με το εικαστικό project, για να μπορέσουν να συνεχίσουν οι καλλιτέχνες να δραστηριοποιούνται καθώς μιλάμε για έργα στον δημόσιο χώρο, ελπίζουμε ότι το γιαννιώτικο κοινό θα σεβαστεί αυτά τα έργα και θα τα προστατέψει.

Έχετε καλέσει καλλιτέχνες από άλλες περιοχές της Ελλάδας αλλά και από το εξωτερικό. Πως αντιμετωπίζουν αυτή την πρόσκληση;

Καταρχάς, όταν γίνεται ένα κάλεσμα σε καλλιτέχνες που συνήθως δραστηριοποιούνται σε μεγάλες πόλεις όπως την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, γι' αυτούς είναι μια μεγάλη πρόκληση να έρθουν και να δημιουργήσουν στην επαρχία. Όταν τους λες Γιάννενα ή οποιαδήποτε άλλη πόλη, γι' αυτούς είναι κάτι πολύ θετικό. Θέλουν να έρθουν να δουλέψουν στην επαρχία. Θέλουν να δείξουν τη δουλειά τους σε ανθρώπους που ίσως δεν είχαν ποτέ το ερέθισμα να δουν τέτοιες μορφές τέχνης. Είναι πρόκληση για τους καλλιτέχνες, γιατί έρχονται και συναντούν ένα διαφορετικό κοινό. Προωθούν τη δουλειά τους σε μια άλλη πόλη όπως επίσης, έρχονται σε επαφή μεταξύ τους, αλληλεπιδρούν, ανταλλάζουν ιδέες και τεχνογνωσία. Ειδικά, οι ξένοι καλλιτέχνες έχουν αυξημένο ενδιαφέρον για την Ελλάδα καθώς ακούν συνεχώς για την κρίση και θέλουν ακόμα περισσότερο να έρθουν για να γνωρίσουν τη χώρα αλλά και να δημιουργήσουν εδώ.

Υπάρχουν παρόμοια project ή φεστιβάλ στην ελληνική περιφέρεια ή σε Βαλκανικό επίπεδο;

Για τα Βαλκάνια δεν έχω ακούσει κάτι. Στην Καλαμάτα γίνεται ένα εγχείρημα μ' όλες τις μορφές τέχνης.

Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια;

Το πρώτο που σκεφτόμαστε είναι να τελειώσει με το καλό αυτό το project, να ξεκουραστούμε λίγες μέρες για να αρχίσουμε να δουλεύουμε για το Φεστιβάλ Θεάτρου Δρόμου που μας φαίνεται «παιχνιδάκι» εν συγκρίσει με το Gradient!

Σας ευχαριστώ. Προσθέστε ό,τι θέλετε για το τέλος.

Είμαστε πάρα πολύ χαρούμενοι και περήφανοι γι' αυτό το project. Μακάρι να είχαμε περισσότερο χρόνο για να το δουλεύαμε και λίγο καλύτερα, γιατί είναι μια πολύ καλή ιδέα αλλά θεωρώ ότι πιεστήκαμε λίγο. Ευχαριστούμε για το ενδιαφέρον σας.

Συμμετέχοντες καλλιτέχνες:

Γρηγόρης Γιαννουλόπουλος aka SPLASH (Street art), Wild Drawing (Murals), Papadopoulos Dimitris a.k.a. Boohaha! (Installations, graffiti), Dome (Murals), Achilles (Street art), Αργύρης Σαρασλανίδης a.k.a SER (Street Art), Simoni Fontana (Street Art), Cacao Rocks (Graffiti), Reb (Street art), Μαριάννα Καζά (Installations), Tilt303 (Interactive video-installation), Ozma (Graffiti), Άντα Αναστασέα (Installations), Αντρέας Πασιάς (Performance art), Βασιλική Σπύρου (Installations), Αγγελική-Χάιδω Τσόλη (Performance art), Δώρα Μπελεγρίνου (Video Installations), Χρίστος Βαγιάτας (Installations), Μαρίνα Σιούτη (Installations), Πηνελόπη Θωμαϊδη (Installations), Νικολίνα Στυλιανού (Performance art), Kanellos C.O.B (Street art), GRAAM (Performance art), Nicolas Paradiselo (Street art), Ναυσικά Μοσχοπούλου (Street art), Χρίστος Παπαμιχαήλ (Performance art), Δήμητρα Γούση (Street art), Γιώργος Κεβρεκίδης (Installations), Θωμάς Κοντός (Performance art), Snoe (Street art), Karlito (Graffiti)