Thu11152018

Last update08:09:27 AM GMT

Font Size

Profile

Cpanel

POLITHEATRO Θέατρο ουσίας και διαρκείας

  • PDF

politheatroΤο POLITHEATRO δραστηριοποιείται στο χώρο του θεάτρου και ευρύτερα του πολιτισμού στα Γιάννενα σχεδόν τρεις δεκαετίες. Η μόνιμη στέγη του το καθιστά πολιτιστικό πυλώνα και σημείο αναφοράς για τα θεατρικά δρώμενα της πόλης. Με αφορμή τα εργαστήρια θεατρικής έκφρασης που διοργανώνει για τέταρτη συνεχή χρονιά οι «Πολιτιστικές Διαδρομές» επικοινώνησαν με δύο δασκάλους των εργαστηρίων αυτών: τον καλλιτεχνικό διευθυντή του Πολυθεάτρου Θοδωρή Γκόγκο (ηθοποιό, σκηνοθέτη, απόφοιτο Δραματικής Σχολής Εθνικού Θεάτρου) και τον Βαγγέλη Αθανασίου (ηθοποιό, σκηνοθέτη, απόφοιτο της Δραματικής Σχολής Ωδείου Αθηνών). Η συζήτηση επεκτάθηκε σε φλέγοντα ζητήματα που απασχολούν τον θεατρικό κόσμο τα τελευταία χρόνια. Ο λόγος πρώτα στον Θοδωρή Γκόγκο.

Το Πολυθέατρο έχει μια μακρόχρονη ιστορία στα θεατρικά και πολιτιστικά δρώμενα των Ιωαννίνων. Πείτε μας τα ορόσημα αυτής της πορείας.

Έχουν περάσει σχεδόν 28 χρόνια από τότε που ο αείμνηστος Δημήτρης Κωστής έφτιαξε το Πολυθέαμα. Το Πολυθέαμα ιδρύθηκε με σκοπό και στόχο να παρουσιάσει στο κοινό των Ιωαννίνων σύγχρονο θέατρο και κινηματογράφο. Όλα αυτά τα χρόνια, πέρασαν από τις αίθουσες του χιλιάδες Γιαννιώτες πολίτες αλλά και φοιτητές που βρίσκονταν στην πόλη μας κατά καιρούς, παρακολουθώντας τόσο θεατρικές παραγωγές του σύγχρονου ρεύματος αλλά και κινηματογραφικές ταινίες. Η ξαφνική και άδικη απώλεια του Δημήτρη Κωστή στέρησε τόσο σε εμάς όσο και στην πόλη έναν άνθρωπο που ενδιαφερόταν πραγματικά για την αναβάθμιση του πολιτιστικού της επιπέδου και έμπρακτα τόσα χρόνια το είχε αποδείξει. Η πίστη του στο αισθητικά καλό και σύγχρονο εξακολουθούν να μας καθοδηγούν και να μας εμπνέουν στην πορεία της δουλειάς μας στην πόλη αυτή.

Ποιες είναι οι πιο πετυχημένες (καλλιτεχνικά - εμπορικά) παραγωγές που έχει ανεβάσει το Πολυθέατρο;

Σίγουρα είναι πολύ δύσκολο να διαλέξεις. Κάποια θα αδικήσεις... Για να κάνεις μια παραγωγή πρέπει να πιστέψεις με όλο σου το είναι σε αυτή και συχνά η επιλογή μιας πιο επιτυχημένης από αυτές συγκρούεται με τις διαφορετικές επιλογές που κάνεις κάθε φορά, όταν καταλήγεις σε μια ανασκόπηση του παρελθόντος. Όλες μας οι παραγωγές είχαν η κάθε μια και για διαφορετικούς λόγους είτε μεγάλη είτε μικρή απήχηση. Παρόλα αυτά, ο στόχος είναι αυτός που έχει σημασία. Και στόχος είναι το προσεγμένο και αισθητικά άρτιο θέατρο με ό,τι πιο σύγχρονο απορρέει μέσα από την αναζήτηση στο ελληνικό και διεθνές ρεπερτόριο.

Με ποια κριτήρια επιλέγετε τα έργα που ανεβάζετε;

Πρώτο και βασικό κριτήριο, αλλά και κύρια μέριμνά μας είναι η θεματολογία του έργου αυτού. Αναζητούμε κυρίως έργα με περιεχόμενο που να ανταποκρίνεται στα παρόντα και καίρια ζητήματα καθώς επίσης και τις αγωνίες που απασχολούν τον σύγχρονο άνθρωπο. Ακόμα και αν επιλέξουμε ένα έργο του κλασικού ρεπερτορίου, μέσα από τη συστηματική δουλειά μας πάνω σε αυτό προσπαθούμε να το επικαιροποιήσουμε και να του αποδώσουμε τη διάσταση της πραγματικότητας του καιρού μας. Επίσης, βασικό είναι και το ποιοι συνάδερφοι είναι διαθέσιμοι να δουλέψουν κάθε χρονιά. Όλες μας οι επιλογές διέπονται πάντα από την αναζήτηση του καινούριου.

Γιατί να ασχοληθεί κάποιος με τη θεατρική τέχνη;

Σίγουρα δεν είναι ένας ο λόγος αλλά πολλοί... Κι αυτοί οι λόγοι αλλάζουν και προσαρμόζονται στην πορεία και τότε είναι ή που θα συνεχίσεις ή που θα εγκαταλείψεις το εγχείρημα. Όποιος πάρει την απόφαση να ασχοληθεί επαγγελματικά θα πρέπει να ξέρει ότι ο δρόμος δεν είναι στρωμένος με ροδοπέταλα αλλά αντίθετα είναι πολύ δύσκολος και συχνά σκληρός.

Ποια είναι η κατάσταση στον χώρο του ελληνικού θεάτρου σήμερα; Το συμβάν με τις «Θεσμοφοριάζουσες» και το ΑΚΡΟΠΟΛ είναι ακόμα νωπό. Είναι δηλωτικό της κατάστασης;

Ο κλάδος των επαγγελματιών ηθοποιών μαστίζεται από μεγάλα ποσοστά ανεργίας που κατά καιρούς αγγίζουν και το 90% δίχως υπερβολή. Η απαξίωση των δομών όπως στην περίπτωση των ΔΗΠΕΘΕ που δεν ήταν αποτέλεσμα της 'κρίσης' αλλά αποτέλεσμα τόσο των στρεβλών πολιτικών και των πελατειακών σχέσεων μιας μερίδας αιρετών της τοπικής αυτοδιοίκησης και της διαφθοράς έμελλε να τα φέρουν σε αυτή την αδρανή κατάσταση. Με αυτό τον τρόπο, χάθηκε ένα πολύτιμο εργαλείο που θα μπορούσε να προσφέρει ένα ευρύ φάσμα εργασίας τόσο σε ηθοποιούς όσο και σε ειδικότητες που σχετίζονται με την πραγματοποίηση μιας θεατρικής παράστασης. Σήμερα δε, με την υποχρηματοδότηση και το τεταμένο κλίμα που επικρατεί στις εργασιακές σχέσεις, η κατάσταση είναι πλέον τραγική. Στο ελεύθερο θέατρο έχουμε πια παραγωγούς που σε καμία περίπτωση δεν έχουν γεννηθεί από τα σπλάχνα του θεάτρου. Τέτοιοι άνθρωποι, ούτε πονάνε για το πνευματικό τους δημιούργημα αλλά ούτε και σέβονται τους καλλιτέχνες που προσπαθούν να το υποστηρίξουν. Κάτι παρόμοιο συνέβη και με την περίπτωση της καλοκαιρινής παραγωγής του Ακροπόλ. Κατά τη γνώμη μου, καλό θα ήταν να ισχύσει από εδώ και πέρα σε όλες τις περιπτώσεις ένα νομοθετικό και φορολογικό θεσμικό πλαίσιο το οποίο θα δίνει στους καλλιτέχνες τη δυνατότητα να πάρουν στα χέρια τους τα ηνία μιας παραγωγής ενός καλλιτεχνικού έργου.

Υπάρχει στα Ιωάννινα κοινό που παρακολουθεί συστηματικά θέατρο και είναι διατεθειμένο να πληρώσει εισιτήριο ή μήπως κυριαρχεί η κουλτούρα του δωρεάν;

Το κοινό που παρακολουθεί θέατρο στα Γιάννενα είναι αισθητά περιορισμένο σε σχέση με το μέγεθος της πόλης. Δεν λέω πως δεν είναι πιστό, πάντως είναι μικρό. Η κουλτούρα του τζάμπα έχει καθιερωθεί στην επαρχία εδώ και χρόνια από τον λαϊκισμό που διέπει την τοπική αυτοδιοίκηση και τους άρχοντες της. Αυτό, σε μια εποχή κρίσης που ζούμε, έχει στερήσει στις ανεξάρτητες προσπάθειες ένα κοινό εκπαιδευμένο που να γνωρίζει ότι το πολιτιστικό προϊόν πρέπει να πληρώνεται έστω και φθηνά.

Έχετε μια πολύχρονη καλλιτεχνική παρουσία στην πόλη. Πώς βλέπετε τα πολιτιστικά ζητήματα και ιδίως αυτά που σχετίζονται με το θέατρο;

Αυτό που έχω να επισημάνω είναι ότι στην πόλη επικρατεί ένα χαώδες πολιτιστικό τοπίο. Θεάματα που έχουν πραγματική αξία χάνονται μέσα στους ερασιτεχνισμούς και τις εξυπηρετήσεις μικροσυμφερόντων. Το φολκλόρ είναι αυτό που όχι μόνο κυριαρχεί αλλά έχει γίνει πλέον και επιλογή χωρίς να αφήνει την επιλογή στο άρτια και αισθητικά καλό να ανθίσει και να επιβάλει τη θέση του.

Θα μπορούσε να διοργανωθεί στην πόλη ένα φεστιβάλ θεάτρου ή κάποια θεατρική δράση που θα ενθαρρύνει τις συνέργειες, την εξωστρέφεια, την καλλιέργεια θεατρικής παιδείας και εντέλει τη διεύρυνση του κοινού που θα ενδιαφέρεται για το θέατρο;

Έχουν τρέξει εδώ και χρόνια αλλά και συνεχίζουν να τρέχουν προγράμματα επιδοτούμενα από την Ευρωπαϊκή Ένωση που σκοπό έχουν τη συνεργασία μεταξύ των χωρών και τις ανταλλαγές παραγωγών. Δυστυχώς, εμείς λάμπουμε δια της απουσίας μας από τέτοιου είδους εγχειρήματα είτε εξαιτίας της αδιαφορίας είτε της έλλειψης τεχνογνωσίας των αρμόδιων διαχειριστών. Και για να απαντήσω πλήρως στην ερώτησή σας, βέβαια και θα μπορούσε να οργανωθεί κάτι μεγάλο που θα μπορέσει να μείνει στο χρόνο! Άλλωστε η πόλη μας έχει να προσφέρει ιδανικά μέρη, όπως το θέατρο της Δωδώνης ή το Κάστρο των Ιωαννίνων, για την υλοποίηση μιας τέτοιας ενέργειας.

Ετοιμάζετε κάποια θεατρική παραγωγή για το επόμενο διάστημα;

Έχουμε αρχίσει ήδη πρόβες για την καινούργια μας παραγωγή. Πρόκειται για το έργο "Η τρυφερή σου Μολότοφ" του Γκουστάβο Οτ, ενός θεατρικού συγγραφέα που ζει και εργάζεται στη Βενεζουέλα. Είναι ένα έργο που καταπιάνεται με όλα τα σύγχρονα θέματα, την τυραννία του χρήματος, την κρίση των ανθρωπίνων σχέσεων, τη βία, την άγνοια, τον φόβο και τον ρατσισμό. Ένα έργο που με όπλο την ειρωνεία, το σαρκασμό και το χιούμορ στήνει ένα παιχνίδι κατόπτρων όπου ο θεατής βλέπει σιγά-σιγά να εμφανίζεται και το δικό του πρόσωπο. Στην παραγωγή αυτή έχω την χαρά να συμπρωταγωνιστώ μαζί με την Όλγα Παππά, μια σπουδαία ηθοποιό με πολυετή θητεία στα θεατρικά δρώμενα της χώρας, απόφοιτη του Κρατικού θεάτρου Βορείου Ελλάδος.

Εργαστήρια θεατρικής έκφρασης από το "Politheatro"

Το Politheatro για τέταρτη χρονιά συνεχίζει να μυεί ανθρώπους κάθε ηλικίας στη μαγεία του θεάτρου μέσα από τα εργαστήρια θεατρικής έκφρασης. Οι δάσκαλοι Θοδωρής Γκόγκος και Βαγγέλης Αθανασίου έχουν τις λεπτομέρειες.

Θοδωρής Γκόγκος: Φέτος, είναι η τέταρτη χρονιά που θα λειτουργήσει το εργαστήριο θεατρικής έκφρασης από το Πολυθέατρο και ειλικρινά είμαστε πολύ περήφανοι γι' αυτό μας το εγχείρημα στην πόλη. Το εργαστήριο αυτό που ιδρύσαμε, δίνει μια δημιουργική διέξοδο και μια πληθώρα γνώσεων σε όλους όσοι το παρακολουθούν ή σκοπεύουν να το παρακολουθήσουν. Φέτος μάλιστα το πρόγραμμά του εμπλουτίστηκε σημαντικά με την είσοδο νέων πεδίων. Τα εργαστήρια αυτά δίνουν την ευκαιρία σε όλους ανεξαρτήτως ηλικίας να έρθουν σε επαφή με τον κόσμο του θεάτρου και να αποκτήσουν τις βάσεις τις θεατρικής έκφρασης αλλά και θεωρητικές γνώσεις πάνω στο θέατρο και την πορεία του μέχρι σήμερα. Άλλωστε, στην πράξη μετρά πρωτίστως η θεωρία κι εμείς δεν σκοπεύουμε να μάθουμε στους μαθητές μας μόνο την τέχνη της υποκριτικής αλλά και τους λόγους που η τέχνη αυτή απέκτησε σάρκα και οστά και συνεχίζει να εξελίσσεται όσο εξελίσσεται ο κόσμος μας.

Ο σκοπός του εργαστηρίου

Βαγγέλης Αθανασίου: Τα τρία τελευταία χρόνια ξεκίνησε μια ειδική προσπάθεια στο Πολυθέατρο από τρεις επαγγελματίες: τον Θοδωρή Γκόγκο, τη Γιάννα Κούλα και από τον υποφαινόμενο (Βαγγέλη Αθανασίου) με σκοπό τη μετάδοση όσων γνώσεων έχουμε σχετικά με το θέατρο και τον πολιτισμό σε ανθρώπους όλων των ηλικιών που θέλουν να εκφράζονται με έναν πιο οργανωμένο και γνωστικό τρόπο. Ο ερασιτεχνισμός είναι πάρα πολύ καλός. Είναι αναγκαίος να υπάρχει σε μια πόλη αλλά αυτό είναι μέχρι ενός σημείου. Από κει και πέρα οι ίδιοι οι άνθρωποι που ασχολούνται με το θέατρο θέλουν να έχουν περισσότερες δυνατότητες εκφραστικότητας, θέλουν να καταλαβαίνουν πολύ καλύτερα τι είναι αυτό που κάνουν, πώς το κάνουν και πώς αυτό θα γίνεται καλύτερο και πιο θελκτικό απέναντι στο κοινό.

Η πορεία και οι μαθητές του εργαστηρίου

Βαγγέλης Αθανασίου: Τα τριετή εργαστήρια θεατρικής έκφρασης είναι κατ' αναλογία σαν μια θεατρική σχολή. Αισίως ολοκληρώσαμε τα τρία πρώτα χρόνια. Έχουμε πολλούς φοιτητές που έχουν μπει στη διαδικασία αυτή και μάλιστα πολλοί σπουδάζουν δάσκαλοι και νηπιαγωγοί. Ενδιαφέρονται για το θέατρο καθώς μπορούν να το χρησιμοποιήσουν στη δουλειά τους μεταφέροντας στα παιδιά κάποια πράγματα με πιο οργανωμένο και εντελώς διαφορετικό τρόπο. Η πορεία αυτή ήταν πραγματικά εντυπωσιακή καθώς έχουν ήδη αποφοιτήσει περίπου 15 μαθητές των εργαστηρίων θεατρικής έκφρασης. Στην αρχή είχαν ξεκινήσει περίπου τριάντα άτομα. Κάποιοι έφτασαν μέχρι το δεύτερο έτος, κάποιοι τα παράτησαν και κάποιοι έφτασαν σ' ένα υψηλό σημείο. Μέσα από τη διαδικασία των μαθημάτων κάποιοι βλέπουν ότι δεν μπορούν να ακολουθήσουν σ' αυτό το επίπεδο. Δεν σημαίνει βεβαίως ότι δεν θα κάνουν θέατρο. Βεβαίως και θα κάνουν αλλά σε άλλη βάση. Αυτή είναι μια μεγάλη διαφορά που θέλουμε να κάνουμε στην πόλη και θα συνεχίσουμε αυτή την προσπάθεια με πολλή χαρά και τα επόμενα χρόνια.

Η καλλιτεχνική παραγωγή του εργαστηρίου

Βαγγέλης Αθανασίου: Πρόσφατα οι μαθητές του τρίτου έτους έκαναν και μια παράσταση σε σκηνοθεσία της Γιάννας Κούλα με τίτλο «Άνευ ουσίας και σημασίας;». Πρόκειται για ένα κείμενο που παρήχθη μέσα στα μαθήματα. Ουσιαστικά, ενώθηκαν τα κομμάτια που παρουσίαζαν μεγαλύτερο ενδιαφέρον με την αφαίρεση της τέχνης αλλά με την ουσιαστική και ξεχωριστή στιγμή που ενέχει το κάθε απόσπασμα. Με την οπτική αυτή φωτίστηκαν διάφορα σημεία της ανθρώπινης συμπεριφοράς. Ήταν ένα έργο που χαρήκαμε όλοι τόσο στις τρεις παραστάσεις που έγιναν στο Πολυθέαμα όπως και σ' αυτή που έγινε στο πλαίσιο του 3ου φεστιβάλ θεάτρου δρόμου. Αυτά τα παιδιά τώρα είναι έτοιμα να μπουν στο ταξίδι των παραστάσεων. Έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν έργα, να επιλέξουν χαρακτήρες, να τους προσδώσουν ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τα οποία τα έχουν από πριν σκεφτεί, τα έχουν οργανώσει και μπορούν να τα μετατρέψουν σε θέατρο. Έχουν κατακτήσει τα εργαλεία. Αυτή είναι η μεγάλη διαφορά των εργαστηρίων: ότι πλέον αυτοί οι ερασιτέχνες ηθοποιοί είναι καλλιεργημένοι «ερασιτέχνες» και η έννοια του ερασιτεχνισμού έγκειται πλέον στο ότι δεν αμείβονται και όχι στην ικανότητα.

Θοδωρής Γκόγκος: Στηρίξαμε από την πρώτη στιγμή το φεστιβάλ θεάτρου δρόμου, γιατί πιστεύουμε ότι μπορεί να γίνει θεσμός με διεθνή εμβέλεια αν υποστηριχθεί όπως του αρμόζει. Δώσαμε για τρίτη φορά το παρόν σε αυτή τη διοργάνωση με παραστάσεις στις οποίες συμμετέχουν οι μαθητές των εργαστηρίων μας. Κάθε χρονιά παρουσιάζουμε κάτι ξεχωριστό και πρωτότυπο, όμως σε κάθε μια, η δουλειά και η αφοσίωση των μαθητών μας είναι αναμφισβήτητη γεμίζοντάς μας χαρά ως δασκάλους. Δεν είναι τόσο η θεωρία που γίνεται πράξη αλλά η πράξη που γίνεται παράσταση τη στιγμή που μοιραζόμαστε τις αγωνίες μας με το κοινό που παρακολουθεί.

Σχέδια προς υλοποίηση και πρόσκληση στους ενδιαφερόμενους

Βαγγέλης Αθανασίου: Σε λίγες μέρες ξεκινάμε πάλι τα μαθήματα. Με αυτή την πρώτη φουρνιά των ερασιτεχνών εν δυνάμει επαγγελματιών ηθοποιών θα προσπαθήσουμε να οργανώσουμε παραστάσεις. Είμαστε στη διαδικασία επιλογής ενός κλασικού έργου -θα δούμε ποιο θα είναι- στοχεύοντας να παρουσιάσουμε μια παράσταση πιο ολοκληρωμένη: σε σκηνικά, κοστούμια, μουσική, φωτισμό κ.λπ. Μαζί μ' αυτό θέλουμε να προσθέσουμε και άλλες τέχνες: φωτογραφία, video, ακόμα και την πληροφορική ακολουθώντας ένα σύγχρονο πνεύμα και μια διαφορετική αντίληψη για το πώς στήνονται οι παραστάσεις. Καλούμε όποιους θέλουν να έρθουν έστω στην αρχή απλά να δουν πώς είναι η κατάσταση, πώς δουλεύουμε, με ποιον τρόπο γίνονται τα μαθήματα. Όποιος θέλει μένει και συνεχίζει, φοιτώντας τρία χρόνια. Μάλιστα, έχουμε και μερικούς αποφοίτους που θέλουν να το ξαναπιάσουν όλο αυτό από την αρχή, να βρίσκονται σε μια συνεχή διαδικασία άσκησης. Δεν είναι μόνο ο ρόλος, είναι το σύνολο του θεάτρου.

Η λεπτή γραμμή μεταξύ ερασιτεχνισμού και επαγγελματισμού

Ένα φαινόμενο που λόγω της κρίσης έχει λάβει μεγάλες διαστάσεις ιδίως σε τοπικές κοινωνίες είναι η σύγχυση των ορίων ανάμεσα στο επαγγελματικό και ερασιτεχνικό θέατρο. Από τη μία πλευρά η δημιουργική διέξοδος των ανθρώπων είναι αναφαίρετο δικαίωμα ενώ από την άλλη οι επαγγελματίες έχουν επενδύσει βιοποριστικά σε μια μορφή τέχνης. Υπάρχει μια λεπτή γραμμή, μια εύθραυστη ισορροπία και ζητήσαμε από τους δύο δασκάλους να καταθέσουν την άποψή τους.

Θοδωρής Γκόγκος: Δεν διαφωνούμε διόλου στην ενασχόληση των ανθρώπων με το ερασιτεχνικό θέατρο. Άλλωστε μέσω των ίδιων μας των εργαστηρίων καλούμε ανθρώπους ανεξαρτήτως ηλικίας να ενασχοληθούν με κάτι δημιουργικό. Ένας επαγγελματίας ηθοποιός ο οποίος έχει πάρει την απόφαση να διδάξει σε μαθητές έχει σκοπό να τους μυήσει σε αυτό, να ενισχύσει την αισθητική και την κουλτούρα τους και πάνω από όλα να μην τους αφήσει ούτε στιγμή 'εκτεθειμένους'. Η σύγχυση δημιουργείται πρώτον γιατί έχουμε μια αισθητή υποχώρηση του επαγγελματικού θεάτρου από τα δρώμενα της πόλης (βλέπε ΔΗΠΕΘΕ) και δεύτερον γιατί ορισμένοι επικεφαλής τέτοιων ομάδων θεωρούν τους εαυτούς τους παραγωγούς και θεατρώνες. Μάλιστα, στο χώρο αυτό έχουν μπει το δίχως άλλο και οι δήμοι. Όλα αυτά προκαλούν μια σύγχυση στο κοινό, κι αυτό γιατί φέρουν τη στήριξη των επίσημων φορέων της τοπικής αυτοδιοίκησης. Όλα αυτά οδηγούν στο να μην υπάρχει έμπρακτη βοήθεια και στήριξη, ώστε να υπάρξει παραγωγικό έργο στον τομέα του πολιτισμού αλλά και επαρκής χώρος όπου οι άνθρωποι, που το θέατρο δεν είναι μόνο η δουλειά τους αλλά και η ζωή τους, να αφήσουν το στίγμα τους.

Βαγγέλης Αθανασίου: Έχουμε παρεξηγήσει την έννοια του θεάτρου και την ευκολία του. Βεβαίως και χρειάζεται το ερασιτεχνικό θέατρο. Είναι συστατικό του πολιτισμού η ερασιτεχνική δημιουργία. Υπάρχει, όμως, μεγάλη σύγχυση ανάμεσα στα όρια ερασιτεχνικού και επαγγελματικού θεάτρου. Η τάση στη χώρα είναι πάνω κάτω αυτή που υπάρχει και στα Γιάννενα. Το Πνευματικό Κέντρο ενίσχυε πράγματα που αφορούσαν την ερασιτεχνική δημιουργία και έκανε πάρα πολύ καλά. Αλλά δεν είναι μόνο αυτό ο πολιτισμός. Ο πολιτισμός αφορά και κάποια πράγματα που είναι πολύ περισσότερα από αυτά που μπορούν να κάνουν όσοι έχουν πολλή αγάπη και ενθουσιασμό για μια τέχνη στην πόλη μας. Να συμφωνήσω ότι δεν υπήρχαν χρήματα για οτιδήποτε άλλο. Αλλά δεν μπορείς να λες ότι είναι μόνο αυτό. Και ακόμα χειρότερα ότι αυτός είναι ο πολιτισμός και να γίνεται αυτή η στρέβλωση όπου η ερασιτεχνική δημιουργία εκλαμβάνεται για επαγγελματική. Το κοινό κατά αυτόν τον τρόπο βρίσκεται σε σύγχυση αλλά και οι ίδιοι οι άνθρωποι που συμμετέχουν στη θεατρική τέχνη αφενός πρέπει να διατηρούν μια σεμνότητα απέναντι στο θέατρο αφετέρου να έχουν μια σεμνότητα απέναντι στους θεατές. Αυτό που παρατηρούμε αρκετά συχνά είναι ότι αυτή η σεμνότητα έχει χαθεί. Είναι ένα δείγμα των καιρών. Πρέπει οι αρμόδιοι φορείς να κατανοήσουν τα όρια του ερασιτεχνισμού και του επαγγελματισμού. Να ξεκαθαρίσουν τα πράγματα στο τι πρέπει να προωθείται και με ποιον τρόπο. Θα μπορούσε ενδεχομένως η διαδικασία της σχολής που κάνει το Πολυθέατρο να είναι μέσα στο Δημοτικό Θέατρο. Πάντα χρειάζονται να είναι κοντά με τους επαγγελματίες αυτοί που ασχολούνται με πιο ερασιτεχνικό τρόπο. Γίνεται μια όσμωση πάρα πολύ σημαντική. Αυτό το έχουμε πετύχει αρκετά καλά με τους επαγγελματίες που παίζουν στις παραστάσεις μας κάθε χρόνο.

Αλλαγή πολιτιστικής στρατηγικής με διεθνές βλέμμα

Βαγγέλης Αθανασίου: Λίγο πολύ τα περισσότερα περιφερειακά θέατρα κάνουν τα ίδια πράγματα. Πρέπει να αλλάξει συνολικά η στρατηγική στο θέατρο. Τα δημοτικά θέατρα ανά την Ελλάδα έχουν περάσει σε μια βαθύτατη κρίση. Απαιτείται μια νέα βάση. Ένα καινούργιο κοίταγμα στον θεσμό. Να δούμε τι γίνεται στην Ευρώπη. Να καταλάβουμε πώς λειτουργούν εκεί τα περιφερειακά θέατρα, από πού βρίσκουν χρηματοδότηση, πώς αξιοποιείται η χρηματοδότηση. Μη νομίζουμε ότι και εκεί τρέχει όλος ο κόσμος στις παραστάσεις και είναι γεμάτα όλα τα θέατρα. Τα προβλήματα είναι και εκεί τα ίδια. Οι αίθουσες είναι άδειες είτε λόγω οικονομικής κρίσης είτε λόγω του είδους της παραγόμενης τέχνης. Έχουμε περάσει σε διαφορετικές μορφές επικοινωνίας του κοινού μέσα από τον υπολογιστή, τα κοινωνικά δίκτυα κ.λπ. Το κοινό αποξενώνεται από τη ζύμωση με την πολιτιστική παραγωγή στο πραγματικό περιβάλλον. Έχουμε περάσει στον άυλο πολιτισμό. Αυτά τα ζητήματα τίθενται στην Ευρώπη. Αν δεν αλλάζει το κοινό, πρέπει προφανώς να αλλάξει ο παραγωγός. Είναι ένα σύνθετο ζήτημα. Πρέπει να δούμε λοιπόν τι γίνεται στο εξωτερικό. Τα τελευταία δέκα χρόνια έχουμε εγκαταλείψει τον πολιτισμό, τη διαδικασία εξεύρεσης λύσεων. Ό,τι γίνεται είναι μέσα από ατομικές πρωτοβουλίες, προσπάθειες ανθρώπων που αγαπούν πάρα πολύ αυτό που κάνουν χωρίς καμία υποστήριξη. Υπάρχουν, βέβαια και τα επαγγελματικά θέατρα των Αθηνών με τις εισπρακτικές τους «επιτυχίες» αλλά οι ανάγκες των τοπικών κοινωνιών είναι διαφορετικές.

Πριν πέσει η αυλαία

Θοδωρής Γκόγκος: Κλείνοντας θα ήθελα να πω ότι όπως και να έχουν τα πράγματα και οι συνθήκες, εμείς θα είμαστε πάντοτε επί των επάλξεων, γιατί το θέατρο και η τέχνη δεν είναι μόνο το επάγγελμά μας αλλά η ίδια μας η ζωή!

Και.... κάτι για το τέλος....

Παράδοση δεν είναι να αναπαράγεις, Παράδοση είναι να δημιουργείς!

 

Εργαστήρια θεατρικής έκφρασης από το Politheatro

(Οκτώβριος 2014 – Μάιος 2015)

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΘΕΑΤΡΙΚΗΣ ΕΚΦΡΑΣΗΣ ΓΙΑ ΕΝΗΛΙΚΕΣ:

ΘΟΔΩΡΗΣ ΓΚΟΓΚΟΣ (ηθοποιός, σκηνοθέτης)

Υποκριτική - Ορθοφωνία - Στοιχεία σκηνοθεσίας

Είναι ένα μάθημα που έχει ως στόχο:

Τη δραματουργική ανάλυση θεατρικών κειμένων, δηλαδή την προσέγγιση θεατρικού κειμένου από κάθε άποψη, και την χρήση των αποκωδικοποιήσιμων στοιχείων στην διαδικασία δόμησης των θεατρικών χαρακτήρων.

Τη σωστή έκφραση του λόγου μέσα από θεατρικά κείμενα, είτε διαλογικά είτε μονολόγους, καθώς και διδασκαλία ορθοφωνίας και τεχνικών σωστής αναπνοής.

Την εκμάθηση στοιχείων σκηνοθεσίας μέσω της εμβάθυνσης σε θεατρικά κείμενα.

Την εκμάθηση θεωρητικών γνώσεων για το παγκόσμιο θέατρο.

ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ (ηθοποιός, σκηνοθέτης)

Αυτοσχεδιασμός - Υποκριτική- Σωματική έκφραση

Είναι ένα μάθημα που έχει ως στόχο:

Την άσκηση πάνω στο λόγο και το σώμα μέσα από τεχνικές αυτοσχεδιασμού αλλά και οργανωμένων και στοχευμένων ασκήσεων που προσφέρουν στο μαθητή τη δυνατότητα να απελευθερωθεί αλλά και να αποκτήσει τα απαραίτητα εφόδια στην υποκριτική.

Την εισαγωγή στην υποκριτική ακολουθώντας σύγχρονες τεχνικές με βάση το σύστημα Stanislavski.

Την εξέλιξη και συστηματοποίηση των ερμηνευτικών δυνατοτήτων του ηθοποιού

ΦΩΤΕΙΝΗ ΤΣΙΤΣΙΓΙΑΝΝΗ (χοροδιδάσκαλος)

Ρυθμική (Μουσικοκινητική αγωγή) - Δημιουργική κίνηση - Σύγχρονος χορός

Είναι ένα μάθημα που έχει ως στόχο:

Την κατανόηση του ρυθμού και των θεμελιωδών αρχών που τον διέπουν

(χώρος - χρόνος - δύναμη - φόρμα)

Την εκμάθηση των βάσεων για την εκφραστική κίνηση του σώματος μέσα από τον σύγχρονο χορό (τεχνική Limon)

Την καλλιέργεια ελεύθερης κίνησης και τη διεύρυνση της φαντασίας.

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΘΕΑΤΡΙΚΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ & ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΕΚΦΡΑΣΗΣ ΓΙΑ ΕΦΗΒΟΥΣ:

Εργαστήρια θεατρικού παιχνιδιού για εφήβους. "Ταξιδευτές της τέχνης" με την παιδαγωγό θεάτρου και δραματοθεραπεύτρια ΒΙΚΥ ΒΑΒΒΑ.

Η θεατρική διεργασία είναι ένα ταξίδι που χαρίζει ψυχαγωγία, συν-κίνηση, χαρά, αυτογνωσία, απελευθέρωση και έμπνευση...

Μέσα από την ομάδα μαθαίνουμε, πλουτίζουμε, ωριμάζουμε και συνδημιουργούμε.

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΘΕΑΤΡΙΚΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ & ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΕΚΦΡΑΣΗΣ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ:

Εργαστήρια θεατρικού παιχνιδιού για παιδιά "Μικροί εξερευνητές" με την παιδαγωγό θεάτρου και δραματοθεραπεύτρια ΒΙΚΥ ΒΑΒΒΑ.

Με όχημα το θεατρικό παιχνίδι ελάτε να ταξιδέψουμε στον παιχνιδοχώρο και να καλλιεργήσουμε τη φαντασία, τη δημιουργικότητα και την έκφρασή μας!

Θα λειτουργήσει επίσης τμήμα προετοιμασίας για υποψήφιους δραματικών σχολών.

Info

τηλ.: 2651003492 – 6955416236

email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε.

email : Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε.