Sun11182018

Last update07:00:20 AM GMT

Font Size

Profile

Cpanel

POLITHEATRO "Η τρυφερή σου μολότωφ"

  • PDF

Ένα εκρηκτικό κοκτέιλ αλήθειας και ψεύδους!

molotof4Το Politheatro επέλεξε φέτος για το γιαννιώτικο κοινό το βραβευμένο με το διεθνές βραβείο Ricardo Lopez Aranda (Ισπανια, 2003) θεατρικό έργο «Η τρυφερή σου μολότωφ» του Γκουστάβου Οτ. Ένα ζευγάρι, ο Ντανιέλ (Θοδωρής Γκόγκος) και η Βικτόρια (Όλγα Παππά) έρχεται αντιμέτωπο με τους Δαίμονες του παρελθόντος, οι οποίοι στοιχειώνουν το παρόν και καθορίζουν το μέλλον τους. Εισέρχονται, έτσι, σ' ένα μακρύ και σκοτεινό τούνελ που οδηγεί στην αυτογνωσία. Το γιαννιώτικο κοινό έχει την ευκαιρία να έρθει σε επαφή μ' ένα θεατρικό έργο που συνδυάζει την κωμωδία και το δράμα με αριστοτεχνικό τρόπο. Οι «Πολιτιστικές Διαδρομές» επικοινώνησαν με τον σκηνοθέτη και πρωταγωνιστή της παράστασης Θοδωρή Γκόγκο για τις ...εκρηκτικές λεπτομέρειες.

Πώς επιλέξατε το έργο του Γκουστάβο Οτ «Η τρυφερή σου μολότωφ»;

Η επιλογή των έργων γίνεται με βάση τις ανάγκες κάθε εποχής. Και με τον όρο ανάγκες εννοούμε τις εκάστοτε κοινωνικές και πολιτικές καταστάσεις που επικρατούν και διαμορφώνουν το κλίμα και τη διάθεση του κόσμου. Πάντα επιλέγουμε έργα του σύγχρονου ρεπερτορίου αλλά ακόμα και αν επιλέξουμε κάτι από το κλασικό ρεπερτόριο φροντίζουμε να το φέρουμε στα μέτρα της σύγχρονης πραγματικότητας επικαιροποιώντας το. Σε ότι αφορά το έργο του Γκουστάβο Οτ, αλήθεια, είναι ένα έργο που τα συγκεντρώνει όλα. Τόσο επίκαιρο και συνάμα τόσο διαχρονικό μας κέρδισε από την αρχή και το πιστέψαμε ως κείμενο και ως παράσταση. Είναι ένα έργο προσιτό στο ευρύ κοινό από άποψη θεματολογίας και περιεχομένου.

Πείτε μας λίγα λόγια για την υπόθεση του έργου.

Δυστυχώς για την υπόθεση του έργου δεν μπορούμε να δώσουμε πολλά στοιχεία γιατί όπως και στα αστυνομικά μυθιστορήματα αν αποκαλύψεις από την αρχή τον δολοφόνο της υπόθεσης χάνεται όλη η μαγεία. Το σίγουρο πάντως είναι πως πρόκειται για ένα έργο με συνεχείς ανατροπές από την έναρξή του μέχρι το φινάλε. Ο Οτ χειρίζεται την πλοκή με μεγάλη δεξιοτεχνία ακροβατώντας συνεχώς ανάμεσα στην κωμωδία και το δράμα με όπλο του την ειρωνεία και το σαρκασμό.

Τι το ιδιαίτερο έχει ο Γκουστάβο Οτ ως θεατρικός συγγραφέας;

Ο Γκουστάβο Οτ είναι ένας σύγχρονος θεατρικός συγγραφέας ο οποίος αφουγκράζεται τους προβληματισμούς και τις δυσκολίες, ατομικές και κοινωνικές, της εποχής μας και αυτό φαίνεται καθαρά μέσα από τα έργα του. Βαθιά επηρεασμένος από τους δασκάλους του (Πίντερ, Μάμετ) γράφει με τεχνική εξελίσσοντας τις καταστάσεις και τους χαρακτήρες μέχρι τέλους.

Πόσο τρυφερή μπορεί να είναι μια μολότωφ;

Μια μολότωφ μπορεί να είναι τρυφερή ανάλογα με το πόσο θα σε αγγίξουν ή θα σε επηρεάσουν όλα αυτά που επιφέρει η έκρηξή της. Και αυτό είναι ένα στοίχημα με τον εαυτό μας. Αφήνουμε πράγματα και καταστάσεις πίσω μας εθελοτυφλώντας ή εμμένουμε σε αυτές αναζητώντας διέξοδο;

Θα μπορούσε το ζευγάρι των πρωταγωνιστών να βρίσκεται στην Ελλάδα του σήμερα; Τι ενδεχομένως θα αλλάζατε αν μεταφέρατε τους πρωταγωνιστές στη σημερινή εποχή της πολλαπλής κρίσης;

Το ζευγάρι του Γκουστάβο Οτ ζει σε μια χώρα της Λατινικής Αμερικής αλλά θα μπορούσε εξίσου να ζει στο Παρίσι, στο Λονδίνο ή στη Νέα Υόρκη, πόσο μάλλον στην Ελλάδα του σήμερα. Η ανθρώπινη φύση παρά τις συνεχείς επιρροές που δέχεται από το περιβάλλον, εργασιακό, κοινωνικό και πολιτικό, τείνει να παραμένει η ίδια. Ο Οτ στο έργο του ασκεί κριτική εφ' όλης της ύλης στη σύγχρονη πραγματικότητα μέσα από τη σχέση ενός ζευγαριού. Αυτό είναι που κάνει το έργο πιο αληθινό και επίκαιρο από ποτέ.

Πώς προέκυψε η συνεργασία σας με την Όλγα Παππά;

Με την Όλγα Παππά ξεκινήσαμε στο χώρο του θεάτρου σχεδόν ταυτόχρονα. Εκείνη φοίτησε στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος και εγώ στο Εθνικό Θέατρο. Μετά από πολλά χρόνια βρισκόμαστε και οι δυο στα Γιάννενα και είναι ευτυχής η συγκυρία να συνεργαζόμαστε για πρώτη φορά σε μια επαγγελματική παράσταση.

Ποια είναι εκείνα τα στοιχεία του έργου που θεωρείτε ότι αγγίζουν περισσότερο την ψυχή του κοινού που παρακολουθεί την παράσταση;

Ο Οτ με μεγάλη δεξιοτεχνία στήνει ένα παιχνίδι κατόπτρων όπου ο θεατής βλέπει σιγά-σιγά και το δικό του πρόσωπο στη σκηνή. Το βλέπει μέσα από τη σχέση αυτού του ζευγαριού. Μπορεί η ιστορία να μας δείχνει ένα ζευγάρι ξένο για εμάς στην πραγματικότητα όμως είναι ένα ζευγάρι κοινό όπως όλα. Ένα ζευγάρι ενεργό μέλος μιας αποσαρθρωμένης κοινωνίας στη δημιουργία της οποίας έχουμε συμβάλει όλοι μας κατά ένα τρόπο. Στην προσπάθεια του ζευγαριού να καλύψει γεγονότα χρησιμοποιώντας ως εύκολη λύση το ψέμα, ο θεατής αποστασιοποιημένος από όλα βλέπει ξεκάθαρα τα γεγονότα και υποψιάζεται την αλήθεια ταυτίζοντας τον εαυτό του με τους ήρωες.

Το έργο εκτός των άλλων πραγματεύεται το ζήτημα της αλήθειας. Σε μια χώρα όπως η δική μας που διαχρονικά κυριαρχεί το ψέμα και η υποκρισία μπορεί κάποιος να τολμήσει να πει την αλήθεια και να γίνει πιστευτός; Μήπως έχουμε εγκλωβιστεί σ' έναν φαύλο κύκλο ψεύδους, υποκρισίας και παραίτησης;

Δεν είναι τόσο ότι η χώρα μας έχει εγκλωβιστεί στον φαύλο κύκλο του ψεύδους και της υποκρισίας αλλά ότι η ανθρώπινη φύση έχει κυριευτεί από αυτό. Και εδώ έγκειται η λειτουργία του θεάτρου. Ο συγγραφέας καταδεικνύει τα κακώς κείμενα της φύσης μας και έρχεται να τα προβάλει απροκάλυπτα στο σανίδι κάνοντας μας όλους κοινωνούς αυτής της λειτουργίας που βλέπουμε να εξελίσσεται μπροστά μας.

Ποια είναι η κατάσταση στο περιφερειακό θέατρο σήμερα και ειδικότερα στην πόλη μας;

Το θέατρο στην επαρχία αλλά και στην πόλη μας αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα. Η κατάρρευση και οι περικοπές στην τοπική αυτοδιοίκηση έφεραν τα περιφερειακά θέατρα σε δυσμενή θέση. Υπάρχουν κάποιες ομάδες στην επαρχία που προσπαθούν παρά τις δυσκολίες να δουλέψουν, παρόλα αυτά τα μέσα που έχουν στην διάθεση τους είναι ελάχιστα καταλήγοντας να θέτουν εμπόδια στη δημιουργική δράση τους. Βέβαια οι μέχρι τώρα ισχύουσες νοοτροπίες σε ότι αφορά τα ΔΗΠΕΘΕ θα πρέπει να ανατραπούν. Οι αιρετοί και οι διοικούντες χρειάζεται να εμπιστευτούν ανθρώπους που έχουν την τεχνογνωσία και τη θεατρική υποδομή να τα λειτουργήσουν και να τα αναβαθμίσουν. Όπου υιοθετήθηκε αυτού του είδους η πρακτική τα πράγματα οδεύουν όλο και προς το καλύτερο! (βλέπε ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας)

Ο Πίνδαρος έλεγε «ακόνιζε πάντα τη γλώσσα σου στο ακόνι της αλήθειας» ενώ ο Τολστόι «όλοι μας αγαπάμε την αλήθεια, αλλά οι περισσότεροι από εμάς αγαπάμε πιο πολύ το συμφέρον». Τελικά, μήπως η ανθρώπινη φύση δεν αντέχει την αλήθεια;

Μέσα σε ένα κλίμα γενικού ψεύδους που επικρατεί η ανθρώπινη υπόσταση φαίνεται να αδυνατεί να δημιουργήσει ισχυρές και υγιείς σχέσεις. Έτσι λοιπόν γίνεται έρμαιο των καταστάσεων που η ίδια δημιούργησε και βυθίζεται μέσα στην υποκρισία. Δυστυχώς το κοινωνικό προφίλ που διαμορφώνουμε και προβάλλουμε στον έξω κόσμο είναι επίπλαστο κάνοντας τις δυνάμεις μας να εξασθενούν και τους εαυτούς μας να αδυνατούν να δεχτούν το πραγματικό.

Το έργο μιλά για τις ανθρώπινες σχέσεις που δοκιμάζονται διαρκώς τόσο σε συναισθηματικό, ερωτικό, επαγγελματικό όσο και σε φιλικό επίπεδο. Η αλήθεια αποτελεί τον θεμέλιο λίθο για κάθε υγιή σχέση. Πόση δύναμη χρειάζεται κάποιος για να αποφύγει τη συντριβή, όταν ανακαλύψει το αληθινό πρόσωπο του άλλου;

Οι ανθρώπινες σχέσεις που έχουν ως βάση τους το ψεύδος, εύκολα καταρρέουν. Αυτό που κάνει μια σχέση να λειτουργεί είναι η αλήθεια. Γι' αυτό και στη σύγχρονη κοινωνία όπου το ψεύδος και η υποκρισία έχουν εισχωρήσει βαθιά οι σχέσεις δεν καταφέρνουν να επιζήσουν. Άλλωστε, όπως είπε ο Σαρτρ «Η κόλαση είναι οι άλλοι».

Για όλους έρχεται κάποια στιγμή που θα πρέπει να διαβούν τον δύσκολο δρόμο της αυτογνωσίας. Είναι η τέχνη και ο πολιτισμός το όχημα;

Η τέχνη και ο πολιτισμός σίγουρα είναι ένα προσφιλές όχημα. Μια θεατρική παράσταση είναι ικανή να μας καταδείξει όλα τα κακώς κείμενα της κοινωνίας και της ίδιας μας της φύσης. Το θέμα είναι όμως κατά πόσο ανοικτοί είμαστε σε αυτό.

Ποια είναι η ανταπόκριση του γιαννιώτικου κοινού στην παράσταση αυτή;

Μέχρι τώρα το κοινό έχει ανταποκριθεί με ενθουσιασμό και θετικά σχόλια. Ελπίζουμε η συνέχεια να είναι ανάλογη γιατί το αξίζει τόσο το έργο του Γκουστάβο Οτ όσο και η παράσταση.

Η πόλη μας διαθέτει πολλούς θιάσους: επαγγελματικούς και ερασιτεχνικούς. Υπάρχουν περιθώρια για συνεργασίες και πραγματική πολιτιστική πολιτική που θα επικεντρώνεται τόσο στην αύξηση του θεατρικού κοινού όσο και στην ανάπτυξη μιας θεατρικής άμιλλας ανάμεσα στους δρώντες;

Οι επαγγελματίες του χώρου μας στην πόλη συνεργάζονται όπου και όταν μπορούν, υπάρχει σύμπνοια και κοινός στόχος που είναι η δημιουργία καλού και αισθητικά άρτιου θεατρικού αποτελέσματος. Άλλωστε αυτό έχουμε μάθει να κάνουμε και αυτό έχουμε διδαχθεί από τη δραματική σχολή ακόμη. Όσο για τις ερασιτεχνικές ομάδες, αυτές έχουν άλλο στόχο, τα άτομα που δραστηριοποιούνται εκεί να έχουν μια δημιουργική ενασχόληση και μια διέξοδο στην καθημερινότητά τους. Δεν μπορούν να υποκαταστήσουν τους δημιουργούς πολιτισμού και τέχνης. Αν αυτό επιχειρείται είναι το λιγότερο ύποπτο.

Η Βικτόρια και ο Ντανιέλ ασκούν το επάγγελμα του δημοσιογράφου και του δικηγόρου αντίστοιχα. Δύο επαγγέλματα που η ισορροπία ανάμεσα στο ψεύδος και στην αλήθεια είναι εύθραυστη. Πόση αλήθεια και πόσο ψεύδος υπάρχει στον χώρο του πολιτισμού και του θεάτρου ειδικότερα;

Η τέχνη και ο πολιτισμός ασχολούνται με την διερεύνηση της ανθρώπινης φύσης καθώς επίσης και των συνθηκών, πολιτικών και κοινωνικών, μέσα στις οποίες ζούμε. Η αναζήτηση της αλήθειας είναι πάντα το ζητούμενο. Το ψέμα στην τέχνη είναι συνήθως τόσο φανερό και κραυγαλέο που δεν μπορεί να φτάσει και να αγγίξει τις ανθρώπινες ψυχές.

Ποια παράσταση από τις φετινές σε κεντρικό η περιφερειακό επίπεδο θα θέλατε να παρακολουθήσετε ή να σκηνοθετήσετε;

Μου αρέσει να βλέπω θέατρο...καλό, ζωντανό, σύγχρονο...θέατρο! Μου αρέσει να βλέπω καινούργιες προσεγγίσεις σε έργα τόσο σε φόρμα όσο και σε αισθητικό επίπεδο. Όσο για την σκηνοθεσία, αυτή τη στιγμή έκανα αυτό που πραγματικά μου κέντρισε το ενδιαφέρον. Ένα καινούργιο, σύγχρονο δυνατό έργο όπως είναι «Η τρυφερή σου μολότωφ».

Μέχρι πότε έχετε προγραμματίσει παραστάσεις και ποιες μέρες;

Η παράσταση θα παίζεται για όσο καιρό το κοινό ανταποκρίνεται. Άλλωστε οι θεατρικές παραστάσεις θα πρέπει να παίζονται για μακρά χρονική περίοδο και όχι να αντιμετωπίζονται ως event. Οι παραστάσεις θα δίνονται κάθε Παρασκευή – Σάββατο – Κυριακή και ώρα 9.15μμ στην αίθουσα 2 του Πολυθεάματος.

 

Πείτε μας τα μελλοντικά σας σχέδια.

Η αναζήτηση στο χώρο της τέχνης δεν σταματά ποτέ! Σίγουρα θα συνεχίσουμε με μια δεύτερη παραγωγή την οποία και θα ανακοινώσουμε στο προσεχές μέλλον.

 

Σας ευχαριστώ για τον χρόνο σας. Καλή συνέχεια στις παραστάσεις σας.

Και εγώ σας ευχαριστώ για την φιλοξενία στο έντυπο σας.

 

Είδαμε την παράσταση...


«Η τρυφερή σου μολότωφ»

Θέατρο Πολυθέαμα Ιωάννινα

Υποκρισία, φόβος, αγωνία, ρατσισμός, φανατισμός, κυνισμός, ματαιοδοξία, αποξένωση, ψεύδος, αποθέωση του χρήματος, αναζήτηση αυτογνωσίας είναι μερικά από τα ζητήματα που αναδεικνύονται εντέχνως μέσα από το θεατρικό κείμενο του Γκουστάβου Οτ. Ένας θεατρικός συγγραφέας από τη Βενεζουέλα αποδεικνύει περίτρανα πως στην εποχή της παγκοσμιοποίησης οι άνθρωποι αντιμετωπίζουν σε γενικές γραμμές τα ίδια προβλήματα αλλά όπως λέει και ο ίδιος μοιράζονται διεθνώς και το ίδιο δίλημμα για ελπίδα.

Το ζευγάρι του Γκουστάβου Οτ ζει σε μια χώρα της Λατινικής Αμερικής αλλά θα μπορούσε εξίσου να ζει στο Παρίσι, στο Λονδίνο ή στη Νέα Υόρκη. Ο Ντανιέλ, επιτυχημένος δικηγόρος και η Βικτόρια παρουσιάστρια ειδήσεων στην τηλεόραση, έχουν τόσο πολύ εθιστεί στο ψέμα που και οι ίδιοι πια δεν το ξεχωρίζουν από την αλήθεια. Ένα επιτυχημένο ζευγάρι, ένα καταχωνιασμένο παρελθόν, ένα κλονισμένο παρόν και ένα επίπλαστο μέλλον.

Εξαιρετικές ερμηνείες από τον Θοδωρή Γκόγκο και την Όλγα Παππά που μεταφέρουν τον θεατή στο ειρωνικό, ψυχογραφικό, ανατρεπτικό και συνάμα χιουμοριστικό σύμπαν του Γκουστάβο Οτ. Σκηνοθεσία έξυπνη, λιτή και ουσιώδης από τον Θοδωρή Γκόγκο σε μια παράσταση με εσωτερικές και εξωτερικές εκρήξεις που θα σας ψυχαγωγήσει και ταυτόχρονα θα σας συγκλονίσει.

Μια μολότωφ ψυχικής ανάτασης, μια εκρηκτική παράσταση!

Λίγα λόγια για τον Γκουστάβο Οτ

Γεννήθηκε στη Βενεζουέλα (Καράκας, 1963). Άρχισε να γράφει για το θέατρο από τα φοιτητικά του χρόνια και σπούδασε τη θεατρική γραφή στο Λονδίνο με δασκάλους όπως ο Χάρολντ Πίντερ. Έχει γράψει συνολικά 33 θεατρικά έργα ενώ παραστάσεις των έργων του ανεβαίνουν με επιτυχία σε πολλές χώρες της Αμερικής, Ευρώπης και Ασίας. Το 1992 ίδρυσε στο Καράκας το θέατρο San Martin του οποίου είναι καλλιτεχνικός διευθυντής και σκηνοθέτης μέχρι σήμερα. Έχει τιμηθεί μεταξύ άλλων με τα βραβεία: Διεθνές Βραβείο Δραματουργίας Tirso de Molina (Ισπανία, 1998) και Διεθνές Βραβείο Ricardo López Aranda (Ισπανία, 2003). Ένα από τα χαρακτηριστικά του θεάτρου του Οτ είναι η έκπληξη που επιφυλάσσει το τέλος. «Οι τελευταίες σελίδες δεν είναι οι τελευταίες στιγμές, αντιθέτως είναι όλες οι στιγμές μαζί. Η ένταση στις τελευταίες σελίδες μιας αγάπης, μιας πρόκλησης, μιας φιλίας. Αλλά ταυτόχρονα και οι τελευταίες σελίδες της αξιοπρέπειας ή της βίας, οι τελευταίες σελίδες της τυχαιότητας».

Συντελεστές της παράστασης

Σκηνοθεσία: Θοδωρής Γκόγκος

Μετάφραση: Σταμάτης Πολενάκης

Μουσική επιμέλεια: Σεμέλη Παπαοικονόμου

Σχεδιασμός & Εκτέλεση Φωτισμών: Θοδωρής Γκόγκος

Φωτογραφίες: Χρήστος Γκλίβας

Σχεδιασμός αφίσας: Σοφία Στεφανίδη

Γραφιστικά: Μιχάλης Διαμάντης

Βοηθός σκηνοθέτη: Σεμέλη Παπαοικονόμου

Παίζουν οι ηθοποιοί:

Όλγα Παππά

Θοδωρής Γκόγκος

Οι παραστάσεις θα δίνονται κάθε Παρασκευή, Σάββατο, και Κυριακή στις 9,15΄μμ στην αίθουσα 2 του ΠΟΛΥΘΕΑΜΑΤΟΣ.

Τιμή εισιτηρίου 10 ευρώ και 5 ευρώ για φοιτητές και ανέργους με επίδειξη της κάρτας ανεργίας

Πληροφορίες και κρατήσεις θέσεων στα τηλ. 2651003492 – 6955416236

e-mail : Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε.

http://www.politheatro.blogspot.com