Tue05212019

Last update02:10:57 PM GMT

Font Size

Profile

Cpanel

Σε Δημόσια Διαβούλευση η ΜΠΕ του IGI POSEIDON

  • PDF

ΜΕ ΚΑΤΑΛΗΞΗ ΣΤΟ ΦΛΩΡΟΒΟΥΝΙ ΘΕΣΠΡΩΤΙΑΣ

katagrafh-igiΣε δημόσια διαβούλευση θέτει από τις 25/01, το Υπουργείο Περιβάλλοντος, τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του χερσαίου τμήματος του Αγωγού Φυσικού Αερίου IGI ΠΟΣΕΙΔΩΝ, (Κήποι Έβρου – Φλωροβούνι Θεσπρωτίας) για το τμήμα που αφορά στην Ήπειρο στα πλαίσια της διαβούλευσης σε επίπεδο Περιφερειών για τις απαιτούμενες αδειοδοτήσεις, στις περιοχές από όπου θα διέρχεται το ενεργειακό έργο.

Όπως είναι γνωστό ο αγωγός IGI POSEIDON αποτελείται από δύο τμήματα συνολικού μήκους 976 χιλιομέτρων. Το χερσαίο τμήμα εκτείνεται σε μήκος περίπου 760 χλμ., θα διαθέτει ένα χερσαίο τμήμα μήκους 760 χλμ. (καταρρίπτοντας το ρεκόρ του TAP με εγχώριο μήκος 550 χλμ.) ακολουθώντας δυτική πορεία από τους Κήπους μέχρι το Φλωροβούνι της Περιφερειακής Ενότητας Θεσπρωτίας, ενώ το υποθαλάσσιο τμήμα του εκτείνεται σε μήκος περίπου 216 χλμ., μέχρι το σημείο προσαιγιάλωσης στην Ιταλία και τον μετρητικό σταθμό στην Περιφέρεια της Απουλίας (Οτράντο).

Η ΜΠΕ του χερσαίου τμήματος περιλαμβάνει αναλυτική περιγραφή της προτεινόμενης όδευσης του αγωγού, ο οποίος θα διασχίζει τις Περιφερειακές Ενότητες Έβρου, Ροδόπης, Ξάνθης, Καβάλας, Δράμας, Σερρών, Κιλκίς, Θεσσαλονίκης, Ημαθίας, Κοζάνης, Γρεβενών, Τρικάλων, Ιωαννίνων και Θεσπρωτίας, καθώς και των συνοδευτικών εγκαταστάσεων – μόνιμων και προσωρινών – που θα αναπτυχθούν κατά τη διάρκεια της φάσης κατασκευής. Κατατέθηκε στο Υπουργείο Περιβάλλοντος στις 31 Ιουλίου από την ελληνο-ιταλική κοινοπραξία IGI Poseidon, στην οποία μετέχουν η ΔΕΠΑ κατά 50% και η Edison κατά 50%.

Η προτεινόμενη όδευση προέκυψε έπειτα από διεξοδική μελέτη εμπειρογνωμόνων και σε συνεννόηση με τις τοπικές και Περιφερειακές αρχές, ενώ, όπως έχει ανακοινώσει η εταιρεία, στόχευση της IGI παραμένει η καλή συνεργασία με τους ενδιαφερόμενους φορείς κατά το στάδιο της δημόσιας διαβούλευσης.

Ο αγωγός έχει σχεδιαστεί έτσι, ώστε να μεταφέρει 12 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ετησίως με δυνατότητα αναβάθμισης μέχρι και σε 20 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ετησίως, το οποίο θα είναι διαθέσιμο στα ελληνικά σύνορα και θα προέρχεται από πηγές της Ανατολικής Μεσογείου, της Μέσης Ανατολής ή/και της Κασπίας κ.ά. με κατεύθυνση προς την Ιταλία.

Ο Υποθαλάσσιος Αγωγός Φυσικού Αερίου Ελλάδας - Ιταλίας ΠΟΣΕΙΔΩΝ έχει λάβει το σύνολο των υποχρεωτικών αδειών για την κατασκευή και λειτουργία του. Από τεχνικής πλευράς, αξιοσημείωτο είναι ότι το υποθαλάσσιο τμήμα του αγωγού θα φτάσει σε βάθος 1.380 μέτρων κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας. Η Έγκριση Περιβαλλοντικών Όρων για την Κατασκευή και Λειτουργία του έργου: «ΥΠΟΘΑΛΑΣΣΙΟΣ ΑΓΩΓΟΣ ΦΥΣΙΚΟΥ ΑΕΡΙΟΥ (ΑΦΑ) ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ-ΙΤΑΛΙΑΣ & ΣΥΝΟΔΕΥΤΙΚΕΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ – ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΤΜΗΜΑ», έγινε 4 χρόνια νωρίτερα, στις 22 Ιανουαρίου του 2015.

Κατά την παρούσα φάση, προβλέπεται η ολοκλήρωση όλων των προαπαιτούμενων ενεργειών, ώστε εφόσον εξασφαλιστούν οι απαραίτητες - για τη λειτουργία του - ποσότητες φυσικού αερίου, το έργο να είναι έτοιμο για τη λήψη της Τελικής Επενδυτικής Απόφασης (Final Investment Decision - FID). Με βάση το ισχύον χρονοδιάγραμμα, ο αγωγός «ΠΟΣΕΙΔΩΝ» θα τεθεί σε λειτουργία στο τέλος του 2022.

Ημερομηνία έναρξης της διαδικασίας δημοσιοποίησης ορίζεται η 23/01/2019 και λήξης η 06/03/2019.

Ημερομηνία έναρξης της κατάθεσης γραπτών απόψεων των πολιτών και των φορέων εκπροσώπησής τους είναι 25η Ιανουαρίου 2019 και λήξης η 4 Μαρτίου 2019. Αρμόδια Υπηρεσία είναι η Γενική Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Πολιτικής του Υπουργείου Περιβάλλοντος, ενώ αρμόδια υπηρεσία της Περιφέρειας Ηπείρου για την παροχή πληροφοριών και στοιχείων καθώς και την παραλαβή εγγράφων απόψεων πολιτών και φορέων είναι το Περιφερειακό Συμβούλιο Ηπείρου (Πλατεία Πύρου 1 – Ιωάννινα, γρ. 203).

Η επιστροφή του ελληνοϊταλικού αγωγού στην Ήπειρο έγινε γνωστή μέσω του Δήμου Ζαγορίου, ένα χρόνο νωρίτερα καθώς στις 5 Φεβρουαρίου του περασμένου έτους, έφτασε στον Δήμο αίτημα για διάθεση στοιχείων που αφορούν εκτελούμενα ή προγραμματισμένα έργα υποδομής, σημεία ιδιαίτερου ενδιαφέροντος, μνημεία κ.ά.

Το αίτημα κατατέθηκε εκ μέρους της εταιρίας (C&M Engineering AE-AΣΠΡΟΦΟΣ Τεχνική Εταιρία Α.Ε.) που είχε αναλάβει την εκπόνηση της οριστικής μελέτης και την παροχή υπηρεσιών αδειοδότησης για το χερσαίο τμήμα του αγωγού και των συνοδών εγκαταστάσεων του έργου στην επικράτεια.

Ο Δήμος Ζαγορίου τάσσεται μεν, υπέρ διέλευσης του αγωγού φυσικού αερίου και φυσικά της σύνδεσης της περιοχής με το δίκτυο, αλλά ταυτόχρονα ξεκαθαρίζει ότι σε περίπτωση που η ανάδοχος εταιρεία, η οποία ζήτησε την γνώμη του Δήμου, δεν έλαβε υπόψη στην σύνταξη της ΜΠΕ την αντίδραση του και την πρόταση του Δημοτικού Συμβουλίου να διέλθει ο αγωγός κατά μήκος της Εγνατίας οδού (παλιά Ε.Ο. Ιωαννίνων-Μετσόβου) δεν θα συναινέσει στην προτεινόμενη χάραξη που θα επηρεάσει αρνητικά το Ανατολικό Ζαγόρι, το φυσικό περιβάλλον, οικισμούς, σημαντικά μνημεία ή τα ιερά δάση της περιοχής και τις ασχολίες των κατοίκων.

Φαίνεται λοιπόν ότι ανοίγει για μια ακόμα φορά η συζήτηση για τον αγωγό στην Ήπειρο και ειδικά στη Θεσπρωτία, όπου είχαν σημειωθεί και οι εντονότερες αντιδράσεις...

Μέχρι στιγμής δεν έχει αναρτηθεί η ΜΠΕ και δεν έχει γίνει γνωστή η ακριβής χάραξη του αγωγού στην Ήπειρο, σίγουρα όμως στο επόμενο διάστημα τα Δημοτικά Συμβούλια θα ζήσουν... θερμές στιγμές!