Wed11142018

Last update09:46:01 AM GMT

Font Size

Profile

Cpanel

Φεστιβάλ μουσικής: θεμέλιο πολιτιστικής ταυτότητας και ανάπτυξης

  • PDF

festival mousikisΗ μουσική ως παγκόσμια γλώσσα ξεπερνώντας τοπικά και γλωσσικά όρια μπορεί ν' αποτελέσει πεδίο πολιτιστικής επένδυσης για μια πόλη, ειδικότερα, όταν αυτή διαθέτει τεράστιο ιστορικό, φυσικό και μουσικό πλούτο, όπως είναι τα Γιάννενα.

Είναι γεγονός πως τα φεστιβάλ κάθε είδους και συγκεκριμένα όσα επικεντρώνονται στη μουσική μπορούν να επιφέρουν σωρεία ωφελειών σε μια τοπική κοινωνία. Άλλωστε, δεν είναι καθόλου τυχαίο το γεγονός ότι αυτά αυξάνονται και αναπτύσσονται σ' όλα τα μήκη και τα πλάτη της γης. Στην Ελλάδα γνωστά μουσικά φεστιβάλ εκτός των τειχών των μεγάλων πόλεων είναι το «River Party», που πραγματοποιείται κάθε καλοκαίρι στο Νεστόριο Καστοριάς, το «Διεθνές Μουσικό Φεστιβάλ Αίγινας» που εστιάζει στην κλασική μουσική, το Φεστιβάλ «Ήχοι του Δάσους» στο οροπέδιο Αγίας Τριάδας στην Καλοσκοπή Φωκίδας κ.ά.

Στο εξωτερικό επικεντρώνοντας το ενδιαφέρον μας σε μικρές χώρες και πόλεις ξεχωρίζει το «Exit festival», ένα καλοκαιρινό μουσικό φεστιβάλ που διοργανώνεται κάθε Ιούλιο για τέσσερις ημέρες κυρίως στο Φρούριο Petrovaradin στο Νόβι Σαντ της Σερβίας συγκεντρώνοντας περίπου 200.000 επισκέπτες. Επίσης, στα Βαλκάνια πασίγνωστο είναι το «Kavarna Rock Fest» της Βουλγαρίας που ξεκίνησε το 2006 και έχει εξελιχθεί σε μια υπολογίσιμη δύναμη παγκοσμίως βάζοντας στον παγκόσμιο πολιτιστικό χάρτη την Καβάρνα, μια πόλη 11.000 κατοίκων! Βορειότερα, στην Εσθονία χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της πόλης Τάρτου, η οποία ως μια φοιτητούπολη 100.000 κατοίκων με πλούσια ιστορία στα ηπειρωτικά της χώρας αντιμετώπιζε κάθε καλοκαίρι ένα υπαρκτό πρόβλημα καθώς άδειαζε από φοιτητές ενώ δεν αποτελούσε κύριο τουριστικό προορισμό. Έτσι, το 2002 η πόλη αλλάζει στρατηγική καταθέτοντας ένα σχέδιο πολιτιστικής εξωστρέφειας που θα έδινε στα τοπικά μουσικά φεστιβάλ -και όχι μόνο- μια παγκόσμια διάσταση. Αναζήτησαν χρηματοδότηση από ευρωπαϊκά προγράμματα και εισχώρησαν σταδιακά στο παγκόσμιο πολιτιστικό και τουριστικό οικοσύστημα.

Είναι γεγονός πως στα Γιάννενα γίνονται πολλές και αξιόλογες πολιτιστικές δραστηριότητες με μουσικό περιεχόμενο τόσο από το Πνευματικό Κέντρο του δήμου όσο και από άλλους φορείς και συλλόγους. Η συμβολή τους στο κοινωνικό σύνολο είναι αδιαμφισβήτητη. Όμως, για μια πόλη που θέλει να γίνει πιο εξωστρεφής, επιθυμεί να χτίσει μια πολιτιστική ταυτότητα και επιζητά την οικονομική ανάπτυξη δεν αρκούν μόνο οι δράσεις αυτές που απευθύνονται κυρίως στο εσωτερικό της αλλά η υιοθέτηση μιας πολιτιστικής πολιτικής με ευρύτερο αντίκτυπο: πολιτιστικό, κοινωνικό, οικονομικό και ευρύτερα αναπτυξιακό. Στο πλαίσιο μιας τέτοιας πολιτιστικής πολιτικής θα μπορούσε να καθιερωθεί ένα ετήσιο μουσικό φεστιβάλ που θα αξιοποιεί το τεράστιο πολιτιστικό απόθεμα της πόλης, θα σέβεται και θα αναδεικνύει το φυσικό τοπίο και τα πολιτιστικά μνημεία της περιοχής ενώ θα μπορούσε να εμπλέξει τοπικούς καλλιτέχνες αλλά και ονόματα από την ελληνική και παγκόσμια μουσική σκηνή.

Έχει αποδειχθεί από μελέτες αλλά και από την πρακτική εφαρμογή ότι ο ρόλος που μπορεί να έχει ένα μουσικό φεστιβάλ στο χτίσιμο της πολιτιστικής ταυτότητας και στην εξάπλωση της φήμης μιας πόλης είναι αδιαμφισβήτητος. Ένα μουσικό φεστιβάλ που θα ενταχθεί αρμονικά σε μια πολιτιστική πολιτική με όραμα, στρατηγική, στόχους, ενέργειες και μετρήσιμα αποτελέσματα μπορεί να συμβάλλει πολλαπλασιαστικά σε πολιτιστικό, κοινωνικό και οικονομικό επίπεδο ανανεώνοντας και ενδυναμώνοντας το λεγόμενο city brand, δηλαδή τους πόρους, την αξία, τη φήμη και την εικόνα μιας πόλης.

Τα Γιάννενα θα μπορούσαν να διαθέτουν ένα φεστιβάλ είτε «έθνικ»-παραδοσιακής είτε σύγχρονης μουσικής ακόμα και υβριδικής μορφής με την έννοια της δημιουργικής ανάμειξης της παράδοσης με τη σύγχρονη παραγωγή. Η αρχική στόχευση θα ήταν το φεστιβάλ να καταστεί σημείο αναφοράς στον ελληνικό και εν συνεχεία στον βαλκανικό χώρο. Δεν χρειάζονται πάντοτε τεράστιες επενδύσεις σε υποδομές ή ασύλληπτα χρηματικά ποσά για να γίνει εφικτό κάτι τέτοιο αλλά πραγματική διάθεση, όραμα και στρατηγική με το τρίπτυχο εξωστρέφεια, συνέργειες και δικτύωση να αποτελεί πρακτική εφαρμογή και όχι άλλο ένα ευχολόγιο. Αν εξασφαλιστούν οι κατάλληλες προϋποθέσεις, μπορούν να αξιοποιηθούν οι πολιτιστικοί χώροι και οι υπάρχουσες υποδομές της πόλης, οι αναρίθμητοι δημιουργοί που διψούν να αναδείξουν τη δουλειά τους και να ξεκινήσει μια τέτοια δράση με μακροπρόθεσμη προοπτική σε συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα έχοντας κοινή συνισταμένη την ανάδειξη της πόλης και την αμοιβαία επωφέλεια όλων των εμπλεκομένων.

Ενώ η κυρίαρχη τάση παγκοσμίως καταδεικνύει ότι οι πόλεις αναζητούν τρόπους για να αποκτήσουν υπόσταση σ' ένα παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον δίνοντας βαρύτητα στο πολιτιστικό τους απόθεμα και χτίζοντας πολιτιστική ταυτότητα μέσω φεστιβάλ παγκόσμιας απήχησης, στα Γιάννενα με την τεράστια μουσική παράδοση, με ένα νεανικό κοινό που διαρκώς ανανεώνεται λόγω του Πανεπιστημίου και μια σύγχρονη μουσική σκηνή που διαθέτει δημιουργούς απ' όλα τα είδη δεν υπάρχει ένα θεσμοθετημένο ετήσιο φεστιβάλ με δυναμική και διεθνή εμβέλεια που να αναδεικνύει τον τόπο και τους ανθρώπους του. Με την ελπίδα, λοιπόν, ότι η νέα δημοτική αρχή θα έχει σε περίοπτη θέση την πολιτιστική ατζέντα θεωρώντας τον πολιτισμό ως επένδυση διαρκείας, θα μπορούσε να εξετάσει σε συνεργασία με τους εμπλεκόμενους φορείς τις καλές πρακτικές των άλλων πόλεων παρόμοιου μεγέθους και χαρακτηριστικών και να αναρωτηθεί για ποιο λόγο τα Γιάννενα παρά τα πολλά συγκριτικά πλεονεκτήματα, που έχουν, παραμένουν μια αόρατη δύναμη στον παγκόσμιο πολιτιστικό και τουριστικό χάρτη.