Τα Γιάννενα της… φωτογένειας

fotometria1Το φωτογραφικό φεστιβάλ «Φωτομετρία» διάγει αισίως τον έκτο χρόνο του. Έχει γίνει σημείο αναφοράς για τα πολιτιστικά δρώμενα των Ιωαννίνων αποτελώντας παράδειγμα εξωστρέφειας και συνέργειας. Ο λόγος στον Παναγιώτη Παπουτσή, υπεύθυνο διοργάνωσης του φεστιβάλ, ο οποίος μας εκθέτει τις δράσεις αλλά και τους φιλόδοξους στόχους της «Φωτομετρίας».

Η Φωτομετρία συμπληρώνει έξι χρόνια. Πείτε μας λίγα λόγια για την ιστορία του φεστιβάλ.

Έξι χρόνια Φωτομετρία στην πόλη μας. Έχουμε αναπτύξει πλέον ένα δίκτυο επτά πόλεων σ' όλη την Ελλάδα. Όλα αυτά τα χρόνια προσπαθήσαμε να δικτυωθούμε και σε άλλες πόλεις ταξιδεύοντας το διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ. Είμαστε θεματικό φεστιβάλ. Η φετινή θεματική είναι η «Αντανάκλαση». Γύρω από κάθε θεματική χτίζονται όλες οι εκθέσεις και οι δράσεις του φεστιβάλ.

Το φεστιβάλ Φωτομετρία αποτελεί σημείο αναφοράς για τα πολιτιστικά δρώμενα των Ιωαννίνων. Πώς αποτυπώνεται η αρωγή των φορέων της πόλης;

Στην αρχή συναντήσαμε μεγάλες δυσκολίες καθώς δεν μας εμπιστεύονταν τόσο εύκολα και δεν είχαν καταλάβει τι θέλουμε να κάνουμε, ποιο είναι το όραμά μας. Η αλήθεια είναι ότι τα τελευταία δύο χρόνια έχουμε μεγάλη υποστήριξη κυρίως από το Πνευματικό Κέντρο του δήμου Ιωαννιτών. Εκεί που υστερούμε και θα το διορθώσουμε τις επόμενες χρονιές είναι η σύνδεση του φεστιβάλ με το Πανεπιστήμιο. Υπάρχει η σχολή εικαστικών τεχνών και πρέπει να εντάξουμε κάποια στιγμή και τους φοιτητές στο φεστιβάλ.

Πώς κρίνετε την ανταπόκριση του κοινού της πόλης; Έχει κατορθώσει το φεστιβάλ να προσελκύσει επισκέπτες και από άλλες περιοχές;

Δεν σου κρύβω ότι τα δύο πρώτα χρόνια περνούσαν έξω από τα σφαγεία και ούτε καν έμπαιναν μέσα να δουν τι γίνεται. Χαρακτηριστικά θυμάμαι τη δεύτερη χρονιά με τον συνδιοργανωτή του φεστιβάλ Αχιλλέα Τζιάκο, είχαμε βγάλει έξω την έκθεση με σταντ, γιατί δεν έμπαιναν μέσα. Σε πληροφορώ ότι δεν γύριζαν ούτε καν να κοιτάξουν την έκθεση. Είναι μεγάλη επιτυχία μετά από έξι χρόνια να έρχονται επί τούτου μέσα στην έκθεση, ειδικά στα Παλαιά Σφαγεία, που έχει πολύ μεγάλη επισκεψιμότητα. Εφαρμόσαμε από φέτος μια φωτογραφική διαδρομή μέσα στην πόλη, στους οκτώ χώρους του φεστιβάλ και αυτό λειτουργεί. Χαρακτηριστικό είναι ότι έχουμε συμμετέχοντες από άλλες πόλεις της Ελλάδας. Για παράδειγμα, στο σεμινάριο του Jonnek Jonneksson οι μισοί ήταν από αλλού. Ο στόχος είναι να γίνουν τα Γιάννενα φωτογραφικός προορισμός και φέτος το πετύχαμε!

Τα τελευταία χρόνια στην πόλη μας υπάρχει έντονο ενδιαφέρον για την τέχνη της φωτογραφίας, ιδιαίτερα στην ερασιτεχνική της διάσταση. Εντοπίζετε πράγματι κάτι τέτοιο;

Όντως, ισχύει αυτό. Η αλήθεια είναι ότι έχει γίνει μόδα η φωτογραφία στην πόλη μας. Αλλά είναι μια καλή μόδα. Καλό είναι που συμβαίνει. Σ' αυτό συντελέσαμε και εμείς. Έχει ήδη αναπτυχθεί τα τελευταία χρόνια μια ισχυρή φωτογραφική κοινότητα στην πόλη μας, η οποία υποστηρίζει το φεστιβάλ, ειδικά τα δύο τελευταία χρόνια, και δίνει μια δυναμική στη διοργάνωση.

Ποιες είναι οι προκλήσεις για την τέχνη της φωτογραφίας στην αυγή του 21ου αιώνα;

Η τέχνη της φωτογραφίας είναι πολύ προσιτή στο ευρύ κοινό καθώς δεν κοστίζει ακριβά. Ο καθένας μπορεί με μια απλή φωτογραφική μηχανή να κάνει θαύματα. Μπορεί να εκφραστεί μέσα απ' αυτή. Επειδή η φωτογραφία συνδέεται άμεσα με την πραγματικότητα και τη σύγχρονη εποχή, δηλαδή τα κοινωνικά φαινόμενα που ζούμε, θεωρώ ότι είναι ο βασικός λόγος που έχει τόσο μεγάλη ανάπτυξη.

Ποια είναι η κατάσταση σχετικά με το ζήτημα της πνευματικής ιδιοκτησίας της δουλειάς των επαγγελματιών φωτογράφων στο ψηφιακό περιβάλλον;

Έχει χαθεί ο έλεγχος σχετικά με τα πνευματικά δικαιώματα. Θέλει προσοχή. Έχουμε δει φαινόμενα παραβίασης ειδικά στα περιοδικά και στα διαδικτυακά μέσα ενημέρωσης. Έχουν προσφύγει φωτογράφοι διεκδικώντας τα δικαιώματά τους και έχουν δικαιωθεί. Ένα άλλο σημαντικό ζήτημα είναι και αυτό της ηθικής όσον αφορά τη φωτογραφία που έχει ακόμα μεγαλύτερο ενδιαφέρον από τα δικαιώματα. Εδώ οι απόψεις διίστανται. Έχουμε δει φωτογράφους που πηγαίνουν σε εμπόλεμες ζώνες και φωτογραφίζουν. Με σκληρές φωτογραφίες έχουν συγκινήσει πολύ μεγάλο κοινό παγκοσμίως. Αυτή είναι η μία άποψη. Η άλλη είναι ότι την ώρα που βλέπεις να σκοτώνουν ένα παιδάκι ή ο γυπαετός είναι έτοιμος να κατασπαράξει το παιδάκι εσύ τραβάς φωτογραφία. Οι απόψεις είναι διφορούμενες. Δεν μπορώ, πραγματικά, να τοποθετηθώ υπέρ της μιας ή της άλλης.

Ποια είναι η μεγαλύτερη στιγμή της Φωτομετρίας και ποια η σημαντικότερη δυσκολία που έπρεπε να υπερκεράσει;

Η μεγαλύτερη στιγμή της Φωτομετρίας ήταν, όταν πέρυσι ο William Abranowicz, ένα τεράστιο όνομα της φωτογραφίας, που για πρώτη φορά ήρθε στα Γιάννενα και γενικότερα στην Ελλάδα να εκθέσει, γύρισε και μου είπε σε μία στιγμή «Παναγιώτη, αυτό που κάνετε είναι πολύ σημαντικό και βλέπω ότι θα έχει μεγάλη ανάπτυξη, διότι το αγαπάτε». Όταν στο λέει αυτό ένας τόσο μεγάλος φωτογράφος, νομίζω ότι έχει μεγάλη αξία. Είδε την αγάπη και το πάθος. Σχετικά με τη μεγαλύτερη δυσκολία θα ήθελα να θέσω το εξής ζήτημα: κάθε χρόνο ενώ αιτούμαστε άδειες για τα λάβαρα στην πόλη, παίρνουμε έγγραφη άδεια, ανεβάζουμε τα λάβαρα στην πόλη και τα κατεβάζουν. Υποψιάζομαι ότι είναι και υπάλληλοι του δήμου. Οι ίδιοι που δίνουν την άδεια, οι ίδιοι μας κατεβάζουν τα λάβαρα! Αυτό γίνεται κάθε χρόνο ενώ το φεστιβάλ είναι υπό την αιγίδα του δήμου Ιωαννιτών. Έχουμε μιλήσει με την υπεύθυνη, μας έχει ζητήσει συγγνώμη. Τι να την κάνω τη συγγνώμη; Μας κοστίζουν τουλάχιστον 300 ευρώ και τα βρίσκουμε στα σκουπίδια. Μου έχουν πει να πάω στα σκουπίδια να τα μαζέψω. Πρόπερσι είχα πάει και τα βρήκα εκεί! Αυτό είναι το μόνο παράπονο που έχω από τη δημοτική αρχή. Κατά τα άλλα, με το Πνευματικό Κέντρο έχουμε μια άψογη συνεργασία.

Η Φωτομετρία έχει επίκεντρο τα Ιωάννινα. Υπάρχουν συνέργειες με άλλες πόλεις στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό; Έχετε δραστηριοποιηθεί και σε άλλες πόλεις ή χώρες;

Έχουμε αναπτύξει συνεργασίες με: Άργος, Πάρο, Κεφαλονιά, Χανιά, Ηράκλειο και Θεσσαλονίκη από φέτος. Μας έκαναν πρόταση από τον Βόλο και από την Αλεξανδρούπολη. Για τη διετία 2013-2015 το φεστιβάλ Φωτομετρία συμμετέχει σ' ένα ευρωπαϊκό πρόγραμμα συνεργασίας με άλλες τέσσερις χώρες: Δανία, Πολωνία, Βουλγαρία και Ιταλία. Όλοι αυτοί οι εταίροι, εκπαιδευτές και εκπαιδευόμενοι, ήρθαν στα Γιάννενα αυτές τις μέρες, τους φιλοξενήσαμε, συμμετείχαν στο φεστιβάλ. Βάλαμε τα Γιάννενα σ' ένα ευρωπαϊκό κάδρο. Γιατί ο απώτερος σκοπός της Φωτομετρίας είναι να γίνουν τα Γιάννενα ένας φωτογραφικός προορισμός, όχι μόνο για τις γειτονικές χώρες και τα Βαλκάνια αλλά αργότερα, γιατί όχι, και ευρωπαϊκός.

Ποιος από τους μέχρι τώρα διαγωνισμούς σας είχε τη μεγαλύτερη συμμετοχή;

Ο φετινός με θέμα την «Αντανάκλαση». Αν εξαιρέσουμε τον φετινό, ήταν αυτός του 2010 με θέμα «Τα Πρόσωπα». Ο φετινός είχε 419 συμμετοχές. Το σημαντικό είναι, και αυτό έχει να κάνει με τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του διαγωνισμού, ότι συμμετείχαν από το εξωτερικό λόγω του προγράμματος.

Έχετε σκεφθεί την εμπλοκή της φωτογραφικής τέχνης με άλλες μορφές τέχνης ως παράλληλες δράσεις για το μέλλον;

Ναι, το έχουμε στο μυαλό μας. Είχα δει ένα εκπληκτικό που κάνανε πέρυσι στο Athens Photo Festival, όπου εργαζόμουν ως συντονιστής δράσεων με τον Σταύρο Μωρεσόπουλο τον διοργανωτή του φεστιβάλ. Είδα performance από ηθοποιούς του δρόμου μέσα στις εκθέσεις. Ήταν κάτι που με συγκλόνισε! Κάτι πρέπει να κάνουμε και εμείς, κάτι καινοτόμο. Θα το βρούμε...

Έχετε εμπλέξει στις δράσεις σας το βιβλίο που σε πολλές περιπτώσεις σχετίζεται με τη φωτογραφική τέχνη, είτε με τη μορφή των παρουσιάσεων είτε με τη λογική της πώλησης σχετικών τίτλων;

Για φέτος έχουμε μια τεράστια συλλογή από τις μεγαλύτερες στην Ελλάδα καθώς συνεργαζόμαστε με το Athens House of Photography. Ο ιδιοκτήτης είναι και καλλιτεχνικός διευθυντής του φεστιβάλ. Μας παραχώρησε μια τεράστια συλλογή που βρίσκεται στα Παλαιά Σφαγεία και ουσιαστικά είναι πωλητήριο. Μάλιστα, αυτό το Σαββατοκύριακο έχουμε έκπτωση 20% σε όλα τα βιβλία. Κατά συνέπεια, βοηθάει και ο Ιάσων Δήμου το φεστιβάλ με κάποια έσοδα για να καλύψουμε το κόστος των φωτογράφων που είναι εδώ στα Γιάννενα. Αλληλοϋποστήριξη.

Μου δίνετε μια καλή πάσα για να σας ρωτήσω σχετικά με τους πόρους του φεστιβάλ και το κατά πόσο η κρίση έχει επηρεάσει αυτό το σημαντικό ζήτημα που αφορά κάθε πολιτιστική δραστηριότητα.

Δεν σου κρύβω ότι είναι η μόνη χρονιά που δεν δυσκολευτήκαμε να βρούμε χορηγούς. Έχουμε τη Nikon, που είναι πολυεθνική. Έχουμε τη Δωδώνη. Το φεστιβάλ δεν στηρίζεται σε κρατική επιχορήγηση αλλά καθαρά στον ιδιωτικό τομέα. Το Πνευματικό Κέντρο μας καλύπτει μόνο μέρος της μεταφοράς της έκθεσης του Κωνσταντίνου Μάνου, γιατί είναι γνήσια τυπώματα του ίδιου του φωτογράφου. Οπότε πρέπει να ασφαλίσεις την έκθεση, να την μεταφέρεις. Έχει πολύ μεγάλο κόστος. Τα υπόλοιπα έξοδα καλύπτονται από την πώληση των βιβλίων, από τα επί πληρωμή σεμινάρια για να καλυφθούν τα έξοδα των φωτογράφων και από τους χορηγούς. Γιατί έχουμε ελεύθερη είσοδο παντού.

Πώς θα μπορούσαν να προβληθούν τα Ιωάννινα ή τα χωριά της Ηπείρου με όχημα τη φωτογραφική τέχνη;

Η Καλαμάτα είναι η πόλη του χορού. Κάνουν παγκόσμιο φεστιβάλ χορού. Η Δράμα είναι η πόλη των ελληνικών ταινιών μικρού μήκους. Θέλουμε τα Γιάννενα να είναι η πόλη της φωτογραφίας. Αυτός είναι ο σκοπός. Αυτό λέγεται πολιτιστική ταυτότητα. Αν τα Γιάννενα αποκτήσουν πολιτιστική ταυτότητα μπορούμε να τη συνδέσουμε με διάφορες δράσεις όπως είναι το φωτογραφικό χωριό φέτος, που κάνουμε στο Πάπιγκο, ένα τριήμερο σεμινάριο φωτογραφίας 27-29 Ιουνίου με τους William Abranowicz, Χάρη Κακαρούχα και Παύλο Φυσάκη. Αν, λοιπόν, κάνουμε και άλλες δράσεις σε χωριά και συνδυαστεί ένα τουριστικό πακέτο με πολιτιστικές δράσεις, νομίζω ότι πετύχαμε. Για παράδειγμα, το μεγαλύτερο φεστιβάλ φωτογραφίας στον κόσμο γίνεται στην Αρλ, της Νότιας Γαλλίας. Διαρκεί τρεις μήνες και έχει κάθε χρόνο 100.000 επισκέπτες. Την περίοδο διεξαγωγής του η ανεργία πέφτει κατά 44%. Αυτό θέλουμε να κάνουμε. Να έχει όφελος η περιοχή.

Υπάρχει σήμερα μια νέα γενιά, η ψηφιακή, που βγάζει καθημερινά χιλιάδες φωτογραφίες με τις σύγχρονες συσκευές που διαθέτει. Έχετε σκεφθεί στο πλαίσιο του φεστιβάλ να κάνετε δράσεις για τη φωτογραφική αγωγή των νέων; Για παράδειγμα, με ποιο τρόπο θα μπορούσαν να χρησιμοποιούν τις φωτογραφίες στα κοινωνικά δίκτυα, τους κινδύνους που αντιμετωπίζουν από την αλόγιστη χρήση ή τη διεξαγωγή κάποιου μαθητικού διαγωνισμού.

Αυτή είναι μια πολύ καλή ιδέα για το μέλλον. Έχουμε ήδη εντάξει ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα για μικρά παιδιά του δημοτικού, το Schoolaroid. Πιο πολύ επικεντρώνεται να καταλάβουν τι είναι η φωτογραφία, τι είναι μια έκθεση φωτογραφίας και ποιες είναι οι διαδικασίες. Αλλά πάντα σε συνδυασμό με το παιχνίδι.

Η Φωτομετρία χρησιμοποιεί πολλούς χώρους της πόλης για να στεγάσει τις δράσεις της: Παλαιά Σφαγεία, Δημοτική Πινακοθήκη, Πνευματικό Κέντρο κ.λπ. Υπάρχει κάποιος άλλος χώρος που θα θέλατε να αξιοποιήσετε στο μέλλον; Υπάρχουν σκέψεις για τη χρήση υπαίθριων χώρων;

Για υπαίθριο φεστιβάλ δεν υπάρχει περίπτωση. Τα Γιάννενα είναι δύσκολη πόλη. Ένας χώρος που θα θέλαμε πάρα πολύ είναι το Αρχαιολογικό Μουσείο. Νομίζω ότι πρέπει να συνεργαστούμε.

Ποιοι είναι οι μελλοντικοί σας στόχοι για το φεστιβάλ της Φωτομετρίας;

Μας ενδιαφέρει η ποιοτική εξέλιξη. Θα προσθέσουμε του χρόνου έναν χώρο ακόμα. Βήμα βήμα. Θέλουμε να ζωντανέψουμε και σημεία της πόλης που ο πολίτης βρίσκει στην καθημερινότητά του. Να είμαστε μέσα στην πόλη, δηλαδή σε καφέ, σε διάφορους χώρους πολιτισμού. Το ψάχνουμε. Ο απώτερος στόχος για τα επόμενα πέντε χρόνια είναι να γίνουμε κέντρο φωτογραφίας για τα Βαλκάνια.

Εύχομαι καλή συνέχεια στις δράσεις σας. Σας ευχαριστώ θερμά!

Εμείς ευχαριστούμε.

texnikaiya.ru | grazil.ru | story4baby.ru | best-to-baby.ru | sfera4auto.ru